اجزای اصلی بریس ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

مواد متصل کننده

این مواد در واقع نقش چسب را دارند. ما با کمک این مواد براکت ها را به سطح دندان های شما متصل میکنیم.

براکت ها

اگر به دهان شخصی که بریس دارد نگاه کنید اولین چیزی که می بینید قطعات کوچک مربع یا مستطیلی هستند که به وسط و جلوی دندان ها وصل شده است. به این قطعه براکت دندان گفته میشود. این قطعه با کمک یک سیمان مخصوص به سطح جلویی دندان ها متصل میشود و از جنس های مختلفی ساخته میشود. براکت ها معمولا یا از فلز هستند یا از جنس سرامیک. اگر براکت شما فلزی باشد شما  ارتودنسی ثابت و مرئی دارید و اگر سرامیکی باشد شما ارتودنسی نامرئی و ثابت دارید.

سیم ارتودنسی یا آرچ‌وایر

به سیم ارتودنسی دندان  سیم قوس دار هم میگویند و جنس آن از فلز است. این سیم نسبتا بلند و نازک اما مستحکم است و براکت هایی که به دندان های شما متصل میشوند را به هم متصل میکند. متخصص ارتودنسی در واقع با کمک براکت ها و این سیم به دندان های کج, نیرو وارد میکند تا در جهت مد نظر ما حرکت کنند و صاف شوند.

لیگاشور الاستیک

به این الاستیک ها اُ-رینگ یا O-RING نیز گفته میشود. اورینگ ارتودنسی در رنگ های مختلفی ساخته میشوند و هرجا صحبت از ارتودنسی رنگی شد بدانید منظورمان رنگ این الاستیک ها است. حتی زمانی که صحبت از رنگ بریس ارتودنسی شد باز هم منظورمان این کش های رنگی است. بیمار میتواند به دلخواه خود از میان رنگ های زیاد زیباترین رنگ ارتودنسی را تهیه کرده و استفاده کند.

الاستیک های اورینگ ارتودنسی در صاف کردن دندان ها به براکت و سیم کمک میکنند. مکانیزم این کش ها شبیه به سیم ها است زیرا ما از هر دو آن ها برای اعمال فشار سازنده به دندان ها استفاده میکنیم. کش ها و سیم ها در طول درمان ارتودنسی ممکن است بعد از چک کردن تعویض شوند. مهمترین وظیفه لیگاشور الاستیک ها کمک به بستن فاصله بین دندان ها است.

اسپیسرها یا دستگاه های فضانگهدارنده

این دستگاه معمولا پلاستیکی و به رنگ آبی هستند که در بین دو دندان قرار میگیرند تا فضای مد نظری که ما میخواهیم را نگهداشته یا پر کند. اسپیسر ارتودنسی معمولا پیش از نصب براکت ها در دندان قرار میگیرند و برای عملکرد بهتر بریس مفید هستند.

کش ارتودنسی

به این کش ها باند های الاستیک نیز گفته میشود که برخلاف الاستیک های لیگاشور، بر روی تک تک دندان ها قرار نمی گیرند. کش ها نیز از بخش های فرعی بریس ارتودنسی هستند. وظیفه کش ارتودنسی در واقع اتصال آرچ وایر یا سیم به براکت ها است. اگر دندانهای شما آنچنان کج نیستند و مشکل جدی ندارید، بعید به نظر می رسد که متخصص ارتودنسی از این کش ها برای صاف کردن دندان هایتان استفاده کند.

بیشتر بخوانید :





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: