نوشته شده توسط : رعنا

برای ارتودنسی یک فک دندان‌های بالا یا پایین، و نه هر دو، سیم‌کشی می‌شود یا پلاک‌های متحرک اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) برای فک بالا یا پایین ساخته می‌شود. برخی متخصصین ارتودنسی ابتدا دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را سیم‌کشی می‌کنند، شماری نیز روند معکوس را انتخاب می‌کنند، در این میان اگرچه ارتودنسی یک فک اندکی با این روش‌ها تفاوت دارد، اما در این مورد نیز باید به وضعیت هر دو ردیف دندان‌های بالا و پایین توجه شود. چنانچه هدف از درمان فقط سیم‌کشی دندان‌های بالا یا پایین باشد،  متخصص ارتودنسی ابتدا وضعیت بایت و روی هم قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین را بررسی می‌کند، چرا که تغییر در یک ردیف از دندان‌ها منجر به اوربایت خواهد شد.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

شرایط ارتودنسی موثر بر روی یک فک

ارتودنسی بر روی یک فک تحت شرایط خاص موثر خواهد بود. ازآنجایی که معمولاً دندان‌های کج پس از مرتب شدن جلوتر می‌آید، چنانچه دندان‌های پایین شلوغ و بههم فشرده، اوربایت (جلوتر بودن دندان‌های بالا از دندان‌های پایین) شدید و دندان‌های بالا مرتب باشد، سیم‌کشی دندان‌های پایین موثر خواهد بود. بالعکس چنانچه دندان‌های بالا فاصله‌ دار باشد، بیمار دچار اوربایت شدید بوده و از وضعیت دندان‌های پایین راضی باشد، می‌توان ارتودنسی را فقط بر روی فک بالا انجام داد. اثر بستن فاصله بین دندان‌ها برعکس صاف کردن دندان‌های به‌هم‌فشرده است؛ یعنی این که پس از بستن فاصله بین دندانی، دندان‌ها عقب‌تر می‌رود و اختلال اوربایت بهتر می‌شود.

اگر دندان‌های بالا عقب‌تر از دندان‌های پایین باشد، یعنی اصطلاحاً اختلال آندربایت وجود داشته باشد، و دندان‌های بالا شلوغ و به‌هم‌فشرده باشد، ارتودنسی یک فک قابلیت اصلاح مشکل را دارد. به خاطر بسپارید که اگر دندان‌های بالا و پایین به خوبی روی هم قرار بگیرد و فقط دندان‌های جلو به‌هم‌فشرده باشد، ارتودنسی دندان‌های بالا منجر به اوربایت خواهد شد. گاهی اوقات می‌توان جلو آمدن دندان‌های بالا را با کوچک کردن آنها کاهش داد، این درمان موسوم به استریپینگ یا کوچک کردن دندان (ARS) یا تراش دادن بین دندان‌ها (IPR) است. لازم به ذکر است که انجام این درمان‌ها برای تمام بیماران توصیه نمی‌شود و مطمئن‌ترین و بهترین راه برای تعیین درمان مناسب مراجعه به متخصص ارتودنسی است.

منبع : مجله ارتودنسی دندان

رفرنس : مجله دانستنی های ارتودنسی





:: بازدید از این مطلب : 815
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: