پوسیدگی دندان در کودک
نوشته شده توسط : رعنا

دندان های شیری از سن 6 ماهگی شروع به رویش کرده و تا 2 سالگی کامل می شوند. عمر این دندان ها تا انتهای دوره کودکی یعنی حدودا 10-12 سالگی ادامه دارد.

علت پوسیدگی در دندان های شیری

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان کودک از زمان رویش اولین دندان‌های شیری

الگوی تغذیه‌ای نا‌مناسب خردسالان و زیاده روی در استفاده از نوشیدنی‌ های شیرین از جمله کاربرد مکرر شیشه شیر در طول روز یا به خصوص شب

وجود پوسیدگی‌های متعدد درمان نشده در دهان پدر و مادر کودک چرا که باکتری ها ا از دهان والدین به خصوص مادر به دهان نوزاد منتقل می شوند.

بیشتر بخوانید : دندانپزشکی بارداری

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

ظرف شش ماه بعد از رویش اولین دندان کودک ، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب ، نوزاد خود را نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید.

دندان های نوزادتان را زمان رویش آنها تا حدود  ۱.۵سالگی ، شب ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل ، یا مسواک های انگشتی تمیز کنید.

در صورتی که کودک عادت کرده مکررا شیر بخورد ، سعی کنید به تدریج تعداد دفعات شیرخوردن را کاهش دهید و بعد از هربار شیردهی به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان ها پاک شود.

برنامه زمانی منظمی برای وعده های غذایی اصلی کودک و نیز میان وعده ها طرح ریزی  کنید و تعداد میان وعده ها را به حداقل برسانید.

پر کردن دندان در کودکان

پرکردن دندان‌ ها از پرکاربرد ترین روش‌ های ترمیم دندان است. پرکردن دندان‌ ها هم بر روی دندان‌ های شیری و هم دندان ‌های دائمی کودکان قابل انجام است.  

 دندان ها ممکن است به علت پوسیدگی ، شکستگی و بعد از عصب کشی پر شوند.

پرکردن دندان ‌ها را می‌توان به سه روش انجام داد: پرکردن دندان‌ ها با متد کامپوزیتی , پرکردن با مواد سفیدرنگ و پرکردن دندان با آمالگام. مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است.

 طی پروسه‌ی اولیه‌ی بی‌حس کردن دندان ، ممکن است کودک احساس کند که آب سرد روی دندان او اسپری می‌شود و سپس فشار کوچکی را احساس کند. اما در مجموع ، کل فرآیند پر کردن دندان تقریبا سریع و بدون درد انجام می‌شود.

رفرنس : دندانپزشکی جنت آباد





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: