ارتودنسی و فعالیت های ورزشی
نوشته شده توسط : رعنا

ورزش کردن و مشاهده مسابقات ورزشی سرگرمی محبوب بسیاری از افراد است. اما اگر دندان‌های کودک سیم‌ کشی شده باشد، ورزش کردن در دوران ارتودنسی باعث نگرانی والدین خواهد شد. سوالی که والدین نگران غالباً می‌پرسند، این است که آیا درمان ارتودنسی محدودیت‌های خاصی را برای ورزش کردن فرزندشان ایجاد می‌کند؟ خوشبختانه کودکان می‌توانند هر ورزشی را در دوران ارتودنسی انجام دهند، البته باید مراقب بود که لب‌ها و دندان‌ها هنگام ورزش کردن آسیب نبیند. بهترین روش برای محافظت از دندان‌های سیم‌کشی شده استفاده از گارد (محافظ) دهانی متحرک است.

در ادامه رایج‌ترین سوالات مرتبط با ارتودنسی و انجام ورزش‌های تماسی را مطرح می‌کنیم و راهکارهایی را برای محافظت از دندان‌های کودکان تحت درمان ارائه می‌دهیم.

آیا کودکان می‌توانند در دوران ارتودنسی ورزش‌های تماسی پربرخوردی را انجام دهند؟

بله، انجام هیچ ورزشی در دوران ارتودنسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تحت درمان ممنوع نیست. ارتودنسی مانعی برای ورزش کردن نیست.

ورزش کردن در دوران ارتودنسی چه خطراتی را برای بریس و دندان‌ها به همراه دارد؟

بیشتر بخوانید :

محافظ دهانی چیست؟

محافظ دهانی وسیله‌ای است که روی دندان‌ها و یا بریس گذاشته می‌شود. محافظ از روی قالب گرفته شده از دندان‌های بیمار ساخته می‌شود تا کاملاً اندازه باشد و به بهترین وجه از دندان‌ها محافظت کند. محافظ دهان از موادی مانند سیلیکون تهیه می‌شود. محافظ دهانی انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به boil-and-bite (محافظی که ابتدا باید جوشانده شود و سپس در دهان قرار داده شود تا شکل دندان‌ها را بخود بگیرد و کاملاً اندازه شود) و محافظ سفارشی ساخته شده اشاره کرد.

بهترین روش پیشگیری از آسیب دیدن بریس و دندان‌ها در دوران ارتودنسی استفاده از محافظ (گارد) دهانی ارتودنسی است. محافظ دهانی از سیلیکون گرید بالا تهیه می‌شود و تفاوت‌های بسیاری با محافظ معمولی دارد. نخست این که محافظ دهانی ارتودنسی از پلاستیک حرارتی ساخته می‌شود و لازم نیست که آن را در آب داغ بجوشانید. این محافظ لبه‌هایی دارد که کافی است بیمار دندان‌ها را روی هم بگذارد تا محافظ را ثابت نگه دارد.

وسیله دیگری که با محافظ دهانی ارتودنسی تفاوت دارد، لبه‌های لاستیکی بزرگی دارد که زیر لب‌ها می‌رود تا اجازه ندهد لب‌ها به براکت‌ها فشرده شود. چنانچه لب‌ها به براکت‌ها فشرده شود، لب دور زائده‌های براکت یا به خود سیم گیر می‌کند. در نتیجه لب متورم می‌شود، لب ورم کرده سفت‌تر و سفت‌تر می‌شود، تا جایی که برای آزاد کردن لب باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.

محافظ دهانی چگونه عمل می‌کند؟

چنانچه توپ، راکت، چوب بیسبال یا دست و بدن حریف به دهان برخورد کند، محافظ دهانی اثر ضربه را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بریس و دیگر وسایل ارتودنسی به خوبی از دندان‌ها حمایت می‌کند، هدف از استفاده از محافظ دهانی محافظت از دهان و بریس، جلوگیری از بریده شدن دهان توسط بریس و پیشگیری از آسیب دیدن بریس و بروز آسیب‌های دهانی است.





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: