انواع پلاک‌های ارتودنسی متحرک
نوشته شده توسط : رعنا

ابزارهای فانکشنال (functional appliance)

یک ابزار فانکشنال در واقع پلاک‌ متحرکی است که بطور همزمان بر روی دندان‌های بالا و پایین استفاده می‌شود. امروزه انواع مختلف این ابزارها ساخته شده و برای استفاده افراد قابل دسترسی است. به هر حال در این مقاله بطور خاص ابزار توین بلاک (Twin Block) مورد بررسی قرار گرفته است.

توین بلاک

این ابزار عبارت از پلاک‌های متحرکی است که برای ایجاد هماهنگی در فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. توین بلاک به عنوان یک ابزار قوی می‌تواند مشکل اورجت دندان را در نوجوانان کاهش داده و برای مثال از 10 میلی‌متر به استاندارد ایده‌آل 4 میلی‌متر در طول 6 تا 9 ماه برساند. به این ترتیب لازم است فرد طبق توصیه پزشک معالج به صورت تمام وقت این ابزار را برای مدت 9 تا 12 ماه استفاده کند.

با توجه به اینکه این ابزار از قدرت عضلات جویدن غذا در دهان استفاده می‌کند، لازم است فرد در طول یک دوره زمانی مشخص از آن بطور تمام وقت استفاده کند. به هر حال، در صورتی‌که با خستگی فک در هنگام استفاده از این ابزار مواجه شدید، به سادگی می‌توانید پلاک‌ را برای یک مدت زمانی کوتاه از دهان خارج کرده و به فک خود استراحت دهید.

توین بلاک به نحوی طراحی شده که امکان غذا خوردن در هنگام استفاده از آن برای بیمار وجود داشته باشد. با این وجود اگر در ابتدا غذا خوردن با این ابزار برای شما دشوار بود، می‌توانید در هنگام صرف غذا آن را از دهان خود خارج کنید.

بیشتر بخوانید :

پلاک‌های متحرک و نگهدارنده‌ها

پلاک‌های متحرک و نگهدارنده‌ها بطور معمول برای حفظ نتایج ارتودنسی پس از تکمیل درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر نگهدارنده‌های ارتودنسی را می‌توان برای غذا خوردن و تمیز کردن از دهان خارج کرد، اما لازم است بیمار تا حد ممکن مراحل ارتودنسی متحرک را کامل کند تا به این ترتیب ساختار جدید تشکیل شده برای دندان‌ها و طرح لبخند خود را حفظ نماید.

فضا نگهدار متحرک

از بین رفتن پیش از موعد دندان شیری می‌تواند مشکلات متعدد برای رشد دندان‌های دائمی ایجاد کند. به غیر از مشکلات عادی ایجاد شده در ارتباط با غذا خوردن و صحبت کردن، فاصله ایجاد شده در این شرایط می‌تواند باعث شود سایر دندان‌ها به سمت فضای خالی حرکت کرده و مسیر رشد دندان‌های دائمی را مسدود کنند. این شرایط در نهایت باعث نامرتبی دندان‌ها می‌شود. به این ترتیب استفاده از فضا نگهدار متحرک در محل فضای خالی بین دندان‌ها می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات نقش موثر داشته باشد.

منبع : مجله دانستنی های ارتودنسی





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: