اپن بایت چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

اپن بایت (عدم همرسی دندان‌های بالا و پایین) یک نوع نامرتبی دندان‌ها است که در نتیجه آن دندان‌های فک بالا و پایین بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. درمان این نوع خاص نامرتبی دندان‌ها نیازمند استفاده از روش‌های ارتودنسی است. به این ترتیب لازم است به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه شده و با تشخیص علت ایجاد مشکل، درمان مناسب بر روی بیمار انجام شود.

انواع اپن بایت

این مشکل به سه دسته کلی طبقه‌بندی می‌شود:

اپن بایت دندان‌های قدامی- در این شرایط همپوشانی بین دندان‌های جلوی دهان بر روی فک بالا و پایین در هنگام بستن فک ایجاد نمی‌شود.

اپن بایت دندان‌های خلفی- در این شرایط بین دندان‌های عقب دهان بر روی فک بالا و پایین در هنگام بستن دهان تماس ایجاد نمی‌شود.

اوربایت ناقص- در این شرایط دندان‌های قدامی فک پایین با دندان‌های قدامی فک بالا یا بافت نرم داخل دهان در هنگام بستن فک تماس پیدا نمی‌کنند.

مشکلاتی که به خاطر اپن بایت برای فرد ایجاد می‌شود

عمده‌ترین دلیلی که به خاطر آن افراد به دنبال رفع مشکل اپن بایت هستند، ایجاد ظاهر زیبا در ناحیه صورت یا رفع مشکلات ظاهری است. در حقیقت اپن بایت دندان‌های قدامی می‌تواند بر وضعیت ظاهری لبخند فرد تاثیر منفی داشته و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد. علاوه بر این، اپن بایت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خاص در ارتباط با توانایی تکلم فرد شود که در اصطلاح به آن لیسپینگ (lisping) می‌گویند. به این ترتیب فرد در ادای برخی حروف دچار مشکل می‌شود.

درمان اپن بایت

درمان اپن بایت با سه روش به شرح زیر امکان‌پذیر است:

استفاده از بریس و هدگیر برای اصلاح اپن بایت- در صورتی که بیمار جوان بوده و استخوان‌های وی در حال رشد باشند، از این شرایط می‌توان برای عقب کشیدن دندان‌های انتهای دهان به سمت بالا برای ایجاد وضعیت مناسب در ارتباط با قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر استفاده کرد. در این حالت با توجه به شدت مشکل، گگ دهانی (bite blocks) و بریس‌های ارتودنسی ( ارتودنسی ثابت ،ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی نامرئی و....) ممکن است به همراه هدگیر برای درمان مورد استفاده قرار گیرند. به هر حال، در صورتی که فرد عادت‌هایی که باعث ایجاد مشکل اپن بایت شده را ترک نکند، درمان اپن بایت با این روش ممکن است دائمی نباشد.

استفاده از عمل جراحی- عمل جراحی برای به هم نرسیدن دندان های بالا و پایین زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرآیند رشد استخوان متوقف شده و مشکلات ایجاد شده به خاطر این شرایط جدی باشند. در این حالت معمولاً اپن بایت باعث شده ظاهر فرد به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و در حقیقت امکان دستیابی به نتایج مناسب با استفاده از سایر روش‌های درمانی وجود ندارد. به این ترتیب عمل جراحی اصلاح فک یا ارتوگناتیک (orthognathic) می‌تواند نتایج ماندگار و بلندمدت در ارتباط با مشکل اپن بایت ایجاد کرده و نیز سایر مشکلات دهان و دندان فرد را نیز در صورت نیاز تحت درمان قرار دهد. در این عمل جراحی موقعیت فک بالا اصلاح شده و با استفاده از پلاک و پیچ، موقعیت آن در محل جدید تثبیت می‌شود. معمولاً پس از این جراحی لازم است از بریس‌های ارتودنسی برای ایجاد هماهنگی بین دندان‌ها استفاده شود. توجه داشته باشید کل فرآیند درمان در این حالت (شامل عمل جراحی و استفاده از بریس‌های ارتودنسی) به چند سال زمان جهت تکمیل نیاز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی کودکان

هزینه درمان اپن بایت چقدر است؟

مبلغ پرداختی برای این درمان به حجم درمان مورد نیاز برای آن و نیز شدت مشکل بستگی دارد. به این ترتیب هزینه استفاده از بریس‌های ارتودنسی احتمالاً کمتر از عمل جراحی خواهد بود، اما این هزینه نیز از پزشکی به پزشک دیگر متفاوت است.

توجه داشته باشید برخی از موسسات ارائه دهنده خدمات بیمه ممکن است بخشی از هزینه این درمان را در صورتی که درمان با اهداف غیر زیبایی انجام شود، تحت پوشش خود قرار دهند. به همین خاطر بهتر است قبل از شروع درمان درباره این موضوع با موسسه بیمه کننده صحبت شود.

منبع : مجله ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: