مواجهه با موارد اورژانسی حین درمان ارتودنسی ثابت و متحرک
نوشته شده توسط : رعنا

موارد اورژانسی ارتودنسی

گاهی اوقات موقعیت‌هایی در حین استفاده ازارتودنسی ( ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی نامرئی و...)  دارند که بعد از مراجعه به متخصص ارتودنسی‌ رخ می‌دهند. در اینجا به چند مشکل رایج و راه‌حل‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شل شدن یا در رفتن سیم‌های قوسی

اگر سیم ثابت اصلی از لوله‌ای که در پشت دندان قرار دارد بیرون بیاید، ابتدا سعی کنید که سیم را خودتان با یک انبردست دم‌باریک یا قیچی و موچین به‌ جای خود برگردانید. به خاطر داشته باشید که اگر تیزی سیم شما را اذیت می‌کند یا هر قسمتی از سیم‌کشی‌ها باعث ناراحتی‌ شما شود، می‌توانید کمی موم روی آن قسمت قرار دهید. اگر نتوانید سیم را به‌جای خود برگردانید یا هنوز شما را اذیت می‌کند، با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. در وهله‌ی آخر، اگر موفق نشوید که در همان زمان با مطب یا کلینیک تماس بگیرید، سیم را با یک سیم‌چین کوچک یا ناخن‌گیر در نزدیکی قسمت پشت آخرین بریس قطع کنید. مراقب باشید، وقتی‌ که سیم را می‌چینید ممکن است آن قسمت بریده‌ شده به بیرون بپرد. مراقبت باشید که تکه سیم را قورت ندهید.

شل شدن براکت‌ها یا بندها

خوشبختانه اگر یک براکت شل شود، معمولاً با یک حلقه‌ی رنگی لاستیکی یا با یک لیگاچور استیل کوچک، همچنان به سیم اصلی متصل باقی می‌ماند. اگر براکت به دور سیم بچرخد و موجب ناراحتی شود، می‌توانید از موچین یا انبر کوچک برای جابجا کردن آن استفاده کنید. اگر قسمتی از بریس شکسته شود، آن قسمت شکسته شده را نگه دارید و با کلینیک خود جهت رزرو نوبت برای ترمیم آن تماس بگیرید.

قورت دادن قسمت شکسته شده

اگر به طور اتفاقی قطعه‌ای از بریس‌های ارتودنسی‌تان را قورت دادید، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. توصیه می‌کنیم که نزد پزشک بروید، خصوصاً اگر قطعه‌ای فلزی باشد. ممکن است عکس رادیولوژی بگیرند تا محلی که قطعه ی قورت داده شده به آنجا رفته مشخص شود. معمولاً این قطعه وارد دستگاه گوارش می‌شود و از آن می‌گذرد و با مدفوع از بدن خارج می‌شود. اگر چه تنفس سخت و علائم دیگری نیز ممکن است داشته باشید، بنابراین بهترین کار این است که یک پزشک شما را معاینه کند.

بیشتر بخوانید : قیمت ارتودنسی

شکستن ریتینر

اگر یک ریتینر متحرک ترک ببرد یا بشکند، فوراً استفاده از آن را قطع کنید. و در اسرع وقت برای گرفتن نوبت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. هنگام مراجعه به دندانپزشک حتما همه‌ی قطعات ریتینر را با خود داشته باشید. ریتینر یا نگه‌دارنده‌ها را می‌توان به طور حرفه‌ای ترمیم کرد و یا دندانپزشک ممکن است ریتینر جدیدی را توصیه کند.

از دست دادن دندان

اگر دندان شما بیافتد، در این شرایط زمان بسیار مهم خواهد بود، زیرا اگر دندان حدود یک ساعت از دهان خارج شده باشد، ممکن است دیگر قادر به ریشه زدن مجدد نباشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید دندان را در سوکت و جای خودش قرار دهید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید،فورا دندان را در یک فنجان شیر یا آب قرار دهید. هر گاه که یکی از این روش‌ها را انجام دادید، با دندانپزشک خود فوراً تماس بگیرید. هر چه زودتر بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، شانس بیشتری برای چسباندن دندان در جای خود را خواهید داشت.

ضربه به دندان یا ورم کردن آن

اگر دچار ضربه و آسیبی جدی به صورتتان شدید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید یا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اولویت اول این است که مطمئن شوید که هیچ آسیبی به مفصل فک، یا شکستگی استخوانی در صورتتان وارد نشده باشد.

منابع :

http://www.orthodr.ir/

http://www.orthoinfo.ir/





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: