همه چیز در مورد ارتودنسی کودکان
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی کودکان چیست؟

کل ساختار بدن کودکان از هر حیث ظریف و حساس است، به خصوص دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ از این رو باید به دقت مراقب سلامتی آن ها بود. دندان های کودکان شیری هستند و روی رشد دندان های دائمی تأثیر زیادی دارند؛ لذا لازم است در کودکی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا در صورت وجود مشکل برطرف شوند. در صورت کج بودن و عدم تراز دندان ها، کودک به متخصص ارتودنسی ارجاع داده می‌شود.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

سن کودک ملاک و مبنای مناسبی برای استفاده از ارتودنسی نیست. با توجه به نیاز و شرایط کودک، سن شروع درمان می‌تواند متفاوت و متغیر باشد. به عنوان مثال، کودکانی که مبتلا به شکاف کام و لب هستند، باید پیش از در آمدن اولین دندان دائمی مداوا شوند. این کار با استفاده از لوازم و تجهیزات ارتودنسی صورت می‌گیرد.

برای برخی از کودکان از ابتدای ۶ الی ۷ سالگی هنگامی که هنوز همه دندان های شیری از دست نرفته اند، ارتودنسی تجویز می‌شود. ارتودسی پیشگیری یا زودرس از بروز مشکلات در آینده این کودکان جلوگیری می‌کند. این درمان به کودکان کمک خواهد کرد تا شرایط در آوردن دندان دائمی در آن ها شرایط مطلوبی باشد.

اکثر کودکانی که در دوران کودکی به انجام ارتودنسی مبادرت می‌کنند، در نوجوانی دیگر نیازی به درمان ندارند و اقدامات اضافی در آینده برای آن ها از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی سریع

آیا انجام ارتودنسی در کودکان دردناک است؟

باید گفت استفاده از وسایل و ابزارهای ارتودنسی به جای اینکه دردناک باشند، بیشتر موجب احساس ناراحتی در افراد می‌شود. کودکان در چند روز اول شروع درمان، احساس خوشایندی از وجود دستگاه ارتودنسی در دهان ندارند و از این بابت ناراحت هستند. با گذشت زمان این احساس به تدریج کمتر و سپس برطرف می شود. کودکانی که از بریس استفاده می‌کنند در هنگام نصب و تنظیم آن ها حتماً ناراحتی را تجربه خواهند کرد. استفاده از هدگیر یا وسایل دیگر نیز همین احساس را در کودک به وجود می‌آورد.

هزینه ارتودنس در کودکان

هزینه ارتودنسی کودکان در مقایسه با بزرگسالان بسیار متفاوت است. عوامل مختلفی در تعیین هزینه نقش دارند. اما به طور کلی قیمت و هزینه ارتودنسی در کودکان کمتر از افراد بزرگسال است. اگر مشکلات و ناهنجاری فک و دندان کودکان به موقع و در سنین پایین تشخیص داده و اصلاح شوند، آن ها دیگر در آینده با این مشکلات دست به گریبان نخواهند بود. چون با مرور زمان مشکل بیشتر و بزرگتر و هزینه ارتودنسی نیز به مراتب بیشتر از گذشته می شود.

مدت زمان ارتودنس در کودکان

طول دوره درمان ارتودنسی در کودکان از کودکی به کودک دیگر متغیر است. فاکتورهای مختلفی در این امر دخیل هستند:

نوع مشکل و ناهنجاری

شدت ناهنجاری

سطح همکاری کودک با متخصص ارتودنسی

رشد کودک

اقدامات مراقبتی در ارتودنس کودکان

از آن جا که به سیم ها و دستگاه ارتودنسی غذا به راحتی می‌چسبد، لذا باید در حفظ تمیزی آن ها بسیار کوشا بود. نکات مراقبتی که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرند از این قرار است:

شستن دهان و دندان و مسواک زدن بعد از هر وعده غدایی

کشیدن نخ دندان

چکاپ کردن دندان ها به طور مرتب برای پیشگیری از پوسیدگی

اجتناب از خوردن برخی از غذاها

عدم مصرف نوشیدنی های شیرین و آب میوه

مراجعه به متخصص در صورت بروز مشکل

بیشتر بخوانید : ارتودنسی بزرگسالان





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: