انواع کامپوزیت دندان
نوشته شده توسط : رعنا

در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت های دندانی می پردازیم که در دندانپزشکی ها و کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی و معمولی ارائه می شود:

کامپوزیت دندان، بخشیدن زیبایی بیشتر به دندان های شما

در میان انواع کامپوزیت دندان، کامپوزیت ونیر دندان یکی از بهترین نوع کامپوزیت است که زیبایی بسیاری به دندان های شما می بخشد. کسانی که دچار فاصله بسیار در بین دندان های جلویی هستند و یا دندان های جلویی‌شان ترک خورده است، از این روش برای زیبایی و تغییرات قابل توجهی استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص کامپوزیت ونیر دندان سفید کردن دندان ها است؛ بدون این که نیاز باشد دندان ها تراشیده شود.

ونیر دندان یا (Veneer) روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و اصلاح طرح لبخند بکار میروند. ونیرها انواع مختلفی دارند اما دو تا از شناخته شده ترین ونیرهای دندانی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر هستند.

شد و همچنین استحکام و زیبایی در دندان ایجاد شود بهتر است از مواد ونیر دندان کامپوزیتی که توسط شرکت‌های معتبر دندانپزشکی  ساخته می‌شوند استفاده کنید.

جنس ونیر کامپوزیت ها از همان مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها از آن ها استفاده میشود. در حالت کلی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر ها با هم تفاوت هایی دارند برای مثال هزینه و قیمت ونیر کامپوزیت ها معمولا از قیمت لمینت های دندانی کمتر است.

مواد کامپوزیتی دارای جنس و رنگ متفاوتی بوده و دارای دوام و استحکام متفاوتی نیز هستند. بنابراین برای اینکه کار زیبایی و ترمیم دندان شما دارای نتیجه مطلوب و دلخواهی باشد و همچنین استحکام و زیبایی در دندان ایجاد شود بهتر است از مواد ونیر دندان کامپوزیتی که توسط شرکت‌های معتبر دندانپزشکی  ساخته می‌شوند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان

کامپوزیت ماکروفیل یا دانه درشت، افزایش دوام و ماندگاری دندان ها

کامپوزیت ماکروفیل یا همان دانه درشت در چند دهه اخیر در خدمات دندانپزشکی حضور پیدا کرد و تفاوت آن با دیگر کامپوزیت ها این است که از ذرات ۱۰ الی ۱۵ میکرومتری تشکیل می شود. به همین خاطر، اجرای ماده کامپوزیت دانه درشت دوام و مقاومت بیشتری برای دندان ها به همراه دارد و شخص مدت بیشتری می تواند از کامپوزیت استفاده مفید داشته باشد. اما تنها ایراد ماکروفیل، ترمیم بسیار سخت آن است.

 کامپوزیت میکروفیل یا ریزدانه، با طراحی طبیعی تر و ظاهری کاملاً یکدست

 کامپوزیت میکروفیل نسبت به دانه درشت از ذرات کوچکتری برای پولیش دندان ساخته می‌شود و همین موضوع موجب شده است ظاهر دندان ها کاملاً صاف، یکدست و طبیعی بدست آید. اما در عوض دوام و استحکام کامپوزیت در این مدل کمتر است. البته ترمیم کامپوزیت میکروفیل بسیار ساده‌تر از کامپوزیت ماکروفیل انجام می شود.

کامپوزیت هیبریدی ، قابل استفاده از ذرات مختلف

این مدل کامپوزیت با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تری در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. برخی ذرات کامپوزیت هیبرید در اندازه ۱۰ الی ۱۵ میکرومتر هستند و برخی دیگر حتی به اندازه ۴۰ میکرومتر هم می رسند. همچنین اندازه ذرات مدل کامپوزیت میکرونانو هیبریدی کمتر از ۱۰۰ نانومتر در نظر گرفته شده است.

مزیت کامپوزیت های هیبریدی مقاومت بسیار خوب آنها در برابر ساییدگی و ضربه است. اما ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید دندان‌هایتان به زیبایی روزهای اولیه خود نیستند و مجبور شوید خیلی زود به انجام ترمیم اقدام کنید.

نانو کامپوزیت با قابلیت حل مشکلات کامپوزیت هیبریدی

نانوکامپوزیت جزء کاربردی‌ترین نوع کامپوزیت های درحال حاضر است که به منظور رفع مشکلات ایجاد شده در کامپوزیت های هیبریدی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت حدود ۲۰ نانومتر است که در برابر ساییدگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. همچنین می‌توان از نانوکامپوزیت برای رفع مشکلات دندان های عقبی هم استفاده نمود و نتیجه خوبی مشاهده کرد. قابلیت پولیش بسیار خوب نانوکامپوزیت موجب شده است مشکلات احتمالی کامپوزیت های هیبریدی را به راحتی برطرف کند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت اباد





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 556
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: