فرق پلاتین با طلا سفید
نوشته شده توسط : رعنا

با اینکه پلاتین و طلای سفید هر دو سایه‌ی نقره‌ای رنگ مشابه دارند و ظاهراً شبیه هم هستند، اما در واقعیت هیچ شباهتی با هم ندارند. این دو فلز از نظر مقاومت، قیمت، رنگ و دیگر ویژگی‌ها کاملاً با هم تفاوت دارند. در نگاه کلی می‌توان گفت، پلاتین سفیدتر، درخشان‌تر، مقاوم‌تر و گران‌تر از طلا سفید است. در واقع سنگین‌ترین و سخت‌ترین فلز سفید موجود در طبیعت، پلاتین است اما طلای سفید ترکیبی از چندین فلز است. اگر قصد خرید طلای سفید یا پلاتین دارید در این مقاله همراه ما باشید.

حالا برای اینکه فرق بین طلای سفید و پلاتین را بهتر متوجه شوید در زیر این دو فلز را با هم مقایسه کرده‌ایم.

قیمت

در مقایسه پلاتین با طلا سفید باید بدانید که پلاتین بسیار کمیاب و بسیار متراکم است که آن را به گران‌ترین فلز تبدیل کرده است. قیمت پلاتین بین دو تا پنج برابر گران‌تر از طلای سفید است. در نتیجه، خرید جواهرات از جنس طلای سفید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از جواهرات پلاتینی است.

تراکم و استحکام

پلاتین حدود ۲۰ درصد از طلای سفید متراکم‌تر است. ساختار متراکم پلاتین باعث شده تا در برابر خط و خش بسیار مقاوم باشد. در واقع پلاتینوم یکی از بادوام‌ترین فلزات برای ساخت زیورآلات ‌قیمتی بشمار می‌رود. این فلز وقتی خراش بر می‌دارد، برخلاف طلا در طول زمان دچار خوردگی و فرسایش نمی‌شود. همچنین پلاتین قابلیت خم شدن دارد و به همین خاطر خیلی سخت دچار شکستگی می‌شود. برای این ویژگی‌ها، اغلب برای ساخت زنجیرهای حلقه‌ای از این فلز استفاده می‌شود.

طلای سفید نیز دوام و پایداری خوبی دارد. اما استحکام آن به عیار طلا بستگی دارد؛ هر چه عیارش پایین‌تر باشد به این خاطر که طلای کمتری در خود دارد، دوام بیشتری خواهد داشت. در مقابل، طلاهایی که عیار بالا دارند، چون میزان طلای مصرفی در آن‌ها بیشتر است و از آنجا که طلا فلز نرمی محسوب می‌شود، در نتیجه ممکن است استحکام چندان بالایی نداشته باشد. همچنین باید بدانید که طلای سفید در مجاورت مواد شیمیایی موجود در خانه بسیار آسیب‌پذیر است. اما پلاتین این مشکل را ندارد.

بیشتر بخوانید :

خلوص

طلای سفید از ترکیب طلا با فلزات سفید دیگری مثل نقره، پالادیوم و نیکل ساخته می‌شود. یعنی دارای ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد آلیاژ است. اما پلاتین شامل ۹۵ درصد پلاتین و ۵ درصد سایر فلزات است.

وزن

به‌صورت کلی، مصنوعاتی که با پلاتین ساخته می‌شوند سنگین‌تر از نمونه‌های ساخته شده با طلای سفید هستند. این مساله اهمیت چندانی ندارد مگر اینکه بخواهید مثلاً حلقه‌ی بزرگ‌تری بخرید که سنگی هم روی آن سوار شده باشد. بنابراین، پیش از خرید به این نکته توجه داشته باشید که قطعه طلای سفید یا پلاتین انتخابی خود را آیا قرار است هر روز استفاده کنید یا فقط برای مناسبت‌های خاص! مسلماً محصول سنگین برای استفاده روزانه چندان گزینه مناسبی نیست.

منبع : طلا فروشی اینترنتی کیش طلا





:: موضوعات مرتبط: زیورآلات , ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: