ارتودنسی تا چه سنی جواب میده ؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی تا چه سنی جواب میده سوال خیلی از افرادی است که مشکل نامرتبی دندان دارن. همه کسانی که برای صاف کردن دندانهاشون به مطب ارتودنسی مراجعه می کنند می خوان بدونن ارتودنسی تا چه سنی جواب میده.

در واقع امروزه با روش های جدید همه افراد می تونن برای درمان اقدام کنن و از مزایای اون بهره مند بشن. در حال حاضر هیچ محدودیتی برای استفاده از ارتودنسی وجود نداره و در همه سنین میشه ازش استفاده کرد. در هر سنی میشه دندونای مرتب و لبحندی زیبا داشت.

سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی

هیچ منعی برای استفاده از ارتودنسی وجود نداره و همه افراد در سنین مختلف می تونن از اون استفاده کنن. توصیه میشه همه کودکان در سن 7 سالگی تحت معاینهارتودنسی کودکان قرار بگیرن. هر چه سن تشخیص مشکلات و ناهنجاری ها زودتر باشه به همون اندازه درمان نیز راحت تر و هزینه ش هم کمتر خواهد بود. همه بیماران در هر سنی می تونن مشکلات دندوناشونو رفع کنن. سن 14 – 10 سالگی زمان ایده آلی برای اینکاره.

در این سنین فک و دندونا در حال رشدن واسه همین هم درمان سریع تر انجام میشه. اگه ارتودنسی در سن پایین انجام بشه دیکه در سن بالاتر نیازی به جراحی وجود نداره. بهرحال، ارتودنسی تنها برای بچه ها کاربرد نداره و افراد بزرگسال هم می تونن مبادرت به اقدام ارتودنسی کنن. همه افراد بزرگسال می تونن برای رفع مشکلات شون اقدام کنن. مشکلاتی از قبیل:

  • جلوزدگی دندان ها یا فک
  • عقب بودن فک
  • فاصله بیش از حد بین دندان ها
  • روی هم افتادگی دندان ها
  • کجی دندانی
  • ناصاف بودن دندان ها
  • شلوغی و ازدحام دندانی
  • لبخند لثه ای

نوع درمان ارتودنسی

متخصص ارتودنسی است که نوع درمان را انتخاب می کند. روش های مختلفی برای استفاده وجود دارد که استفاده از آن بستگی به نوع مشکل و شدت ناهنجاری فرد دارد. اغلب افراد بزرگسال ترجیح میدن که به خاطر شغل و موقعیت شغلی شون از ارتودنسی هایی استفاده کنن که در دهان پیدا نباشن.

با پیشرفت علم و تکنولوژی مشکل این افراد هم حل شده و اونا می تونن از روش های مخفی استفاده کنن. امروزه روش هایی وجود دارن که بدون جلب توجه می تونن کار درمان رو انجام بدن. چند روش رایج عبارتند از:

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی دیمون

اینویزیلاین

تا چه سنی میشه ارتودنسی کرد؟

کسانی که فک قوی و لثه های سالمی دارن می تونن در هر سنی از ارتودنسی استفاده کنن حتی سن میانسالی هم این امکان براشون وجود داره. با ارتودنسی میشه ظاهر فرد و لبخندش رو تغییر داد. در واقع میشه گفت این سن نیست که استفاده از ارتودنسی را ممکن یا غیرممکن میکنه بلکه داشتن لثه های سالم و سلامت دندونا عامل اصلی و مهم در انجام ارتودنسیه.

اگر سن رشد بیمار تمام شده باشه و فرد مبتلا به ناهنجاری خفیف یا متوسط فک باشه، میشه با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ تا حدی رابطه بین فک ها را اصلاح کرد. اما اگر ناهنجاری شدید باشد تنها استفاده از ارتودنسی همراه با جراحی فک کارساز خواهد بود. از اینرو مشکلات ارتودنسی با درمان به موقع کیفیت و سرعت بهتری خواهند داشت.

مشکلات مربوط به بزرگسالان

بهم ریختگی و شلوغی دندونا در سنین بالا هم قابل درمانه. تو این سن استخوان ها تغییرات زیادی کردن واسه همین هم مدت زمان درمان بیشتر و طولانی تر خواهد بود. با انجام ارتودنسی و رفع مشکلات میشه زیبایی را افزایش داد و اعتماد به نفس رو هم بالا برد.

در دوران بزرگسالی دوره رشد به اتمام رسیده، واسه همین هم ارتودنسی به تنهایی نمی تونه برخی از مشکلات رو رفع کنه. در این صورت دو تا درمان برای این افراد وجود داره یکی از اونا ارتودنسی بدون جراحیه و دومی ارتودنسی با جراحی فک هستش.

بیشتر بخوانید : دانستنی های ارتودنسی 





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 428
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: