انواع مواد ترمیمی دندان
نوشته شده توسط : رعنا

هدف از ترمیم دندان  و پر کردن آن این است که بافت پوسیده دندان برداشته شود و حفره ایجاد شده با مواد مخصوص پر شود تا دندان ظاهری طبیعی و عملکردی مناسب داشته باشد. پر کردن دندان برای مواردی صورت می‌گیرد که پوسیدگی دندان خیلی عمیق نبوده و دندانپزشک از استحکام لازم دندان با استفاده از روش درمانی پر کردن مطمعن است. تمام دندان‌ها، چه عقب چه جلو، و تمام سطوح قابلیت این را دارند که با درمان پر کردن دندان ترمیم پیدا کنند.  حتی پوسیدگی دندان جلو را می‌توان با مواد همرنگ دندان ترمیم کرد.

آمالگام در ترمیم و پر کردن دندان

آمالگام یکی از رایج‌ترین مواد پر کننده مخصوص دندان های عقب می‌باشد که  از مواد مختلفی همچون نقره، قلع، روی و مس تشکیل شده است. شرکت‌های مختلف تولید کننده آمالگام دندانی درصدهای مختلفی از نقره، قلع و جیوه، روی و مس را به کار می‌برند که بیشتر آن نقره است. در مقایسه با سایر مواد پر کردنی دندان آمالگام دارای استحکام و دوام بیشتری بوده و همچنین ارزانتر است.

بیشتر بخوانید : ترمیم و زیبایی دندان چیست ؟

کامپوزیت در ترمیم و پرکردن دندان

از این ماده ترمیمی بیشتر برای پر کردن دندان های جلو استفاده می شود که از ماده پلاستیک و ذرات ریز شیشه ساخته شده است. یکی از مزیت‌های مهم کامپوزیت شباهت رنگ آن به رنگ طبیعی دندان ها است.

از دیگر مزیت‌های مواد کامپوزیتی این است که در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان تراشیده شود. کامپوزیت بر خلاف فلز دچار خوردگی و تغییر رنگ نمیشود. این نوع ماده پرکردنی انتخاب مناسبی برای دندان‌هایی است که هنگام جویدن غذا فشار کمتری را متحمل می‌شوند و همچنین برای ترمیم پوسیدگی‌های کم بهترین گزینه است.

 سرامیک در ترمیم دندان

سرامیک نسبت به کامپوزیت دندان مقاومت بیشتری دارد. اما به دلیل احتمال شکستگی و قیمت بالا علاقه مندان کمتری به نسبت کامپوزیت دارد.

مواد سرامیکی موادی هستند که بر خلاف مواد کامپوزیتی و مواد آمالگام به دندان چسبانده نمی‌شوند. این مواد در لابراتوارهای دندانپزشکی برای پوشش دهی پوسیدگی‌های دندان تهیه می‌شوند. با استفاده از این مواد روند درمانی ممکن است بیش از یک جلسه به طول انجامد. از نظر ظاهری شبیهه دندان طبیعی بوده و می‌توان ظاهر دندان طبیعی را با این مواد سرامیکی حفظ کرد.

پر کردن دندان با طلا

یکی از مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین نوع پرکردگی‌ها پرکردگی با مواد طلایی است و تنها زمانی به کار برده می‌شود که استحکام بالا مد نظر باشد. مواد طلایی اجازه نمی‌دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند. استفاده از این مواد، هزینه سنگینی دارد و رنگ زرین آن کاملاً مشخص است.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 820
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: