آشنایی با نحوه انجام ارتودنسی دندان از داخل
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان از داخل
ارتودنسی دندان از داخل که در اصطلاح دندانپزشکی با نام ارتودنسی لینگوال نامیده می شود. ارتودنسی لینگوال یا همان پشت دندانی، نوعی ارتودنسی پنهان به شمار می آید. در این نوع ارتودنسی بریس ها در رویه پشتی دندان نصب می شوند به همین دلیل برای گروهی از اشخاص به ویژه بزرگسالان مناسب هستند که تمایل به دیده شدن بریس ها و جلب توجه ندارند. به این نوع بریس ها، بریس های داخلی (داخل دهان) هم گفته می شود.
روند انجام ارتودنسی لینگوال
در اولین بار که بیمار به متخصص ارتودنسی مراجعه می کند، با استفاده از قالب های پلاستیکی از دندان هایش قالب گیری می کنند و این قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود تا براکت های مخصوص برای دندان های بیمار ساخته شود. برای حفظ شکل اولیه براکت ها، آنها را به حالت موم می سازند و در محفظه پلاستیکی نگه می دارند. در جلسهٔ دوم که بیمار مراجعه می کند، دندانپزشک به پشت دندان های بیمار چسب مخصوصی می زند و براکت ها روی دندان ها قرار می گیرند. سپس متخصص ارتودنسی سیم های ارتودنسی (ارچ وایر) را نصب می کند.

سیم ها فشار ملایمی به دندان ها وارد می کنند تا پیوسته دندان ها به سمت جایگاه اصلی شان حرکت کنند. لازم به ذکر است که بریس های ارتودنسی لینگوال قیمت بالایی دارد زیرا همانطور که گفته شد این بریس ها به صورت سفارشی و در آزمایشگاه ساخته می شوند.
نکات مثبت ارتودنسی لینگوال
از محاسن ارتودنسی لینگوال پنهان بودن آنهاست. از ویژگی های بریس های پشت دندانی نسبت به بریس های پنهان دیگر مانند بریس های نامریی، ثابت بودن آنها است که دلیل بر ماندگاری همیشگی بر روی دندان های بیمار است. در بریس های متحرک، بیماران استرس گم شدن آنها را دارند. در ارتودنسی پشت دندانی نیازی نیست بیماران هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن، آنها را از دهان خارج کنند. همچنین در ارتودنسی لینگوال، بیماران در کوتاه مدت ناگزیر به مراجعه به دندانپزشک و تهیه بریس های جدید نیستند.

بیشتر بخوانید : 

مراقبت از بریس های لینگوال
در ارتودنسی پشت دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان الزامی است. رعایت بهداشت دهان و دندان شامل اقدامات زیر می باشد:

استفاده از مسواک که دارای شانه گرد و نرم بوده و برای تمیز کردن خط لثه و دندان ها کاربرد دارد.
مسواک زدن دندان ها به صورت روزانه و دوبار و هر بار به مدت ۲ دقیقه کامل.
استفاده روزانه از نخ دندان یا مسواک های بین دندانی (اگر دندان ها فاصله دار باشد).
استفاده از دهان شویه با فلوراید.
استفاده از دستگاه های دهان شویه، این دستگاه ها آب را با فشار در دهان می چرخانند که باعث می شود ذرات باقی مانده غذا از اطرف براکت ها و دندان ها بیرون بیاید.
نحوه اصلاح ارتودنسی پشت دندانی
در ارتودنسی متحرک فقط مشکلات جزئی تا متوسط دندانی رفع می شود اما در ارتودنسی پشت دندانی شدیدترین مشکلات بهبود و برطرف می گردد. لینگوال توانایی رفع مشکلاتی فراتر از کج بودن دندان ها را دارد. در حالت کلی لینگوال ها می توانند مشکلات زیر را برطرف کنند:
کج بودن دندان ها در وضعیت متوسط تا شدید.
انواع مال اکلوژن ها (مشکلات مربوط به عدم هماهنگی و عدم تراز دندان ها).
ازدحام دندان ها.
درمان اوربایت با لینگوال
در ارتودنسی لینگوال برخلاف ارتودنسی متحرک، هم اوربایت دندان (همپوشانی دندان های بالا و پایین) و هم مال اکلوژن های شدیدی مثل کراس بایت و آندربایت را به راحتی برطرف نماید. این سیستم می تواند مواردی مانند ازدحام یا کراودینگ دندان و فاصله بین دندان ها را به خوبی برطرف کند.

منبع : مجله ارتودنسی دندان 





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: