ویژگی های ارتودنسی سرامیکی
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان یکی از تخصص ها و زیرشاخه های دندانپزشکی است که با استفاده از وسایل و تجهیزات مختلف به رفع عیوب و مشکلات فک و دندان می پردازد. نامرتب بودن دندان ها، عدم تناسب فک بالا و پایین یا هردو از جمله مشکلات هستند. امروزه دستگاه های ارتودنسی ثابت از وسایل بسیار پرکاربرد و تأثیرگذار در رفع ناهنجاری های دندان به شمار می آیند.

با پیشرفت تکنولوژی از بریس های مخفی برای ارتودنسی ثابت استفاده شده است. این براکت ها می توانند گزینه مناسبی برای جایگزینی براکت های فلزی سنتی باشند. وقتی شدت ناهنجاری در فرد زیاد باشد چاره ای جز استفاده از براکت های فلزی نیست. اما افراد زیادی با استفاده از این بریس ها مشکل دارند. برخی افراد به دلیل ظاهر نازیبای آن ها از شروع درمان طفره رفته و آن را به زمانی دیگر موکول می کنند. در این افراد برای رفع مشکل می توان از براکت های سرامیکی استفاده کرد. ارتودنسی دندان سرامیکی توانسته است این مشکل را حل کند.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی 

در ارتودنسی دندان سرامیکی براکت ها از جنس کریستال و بی رنگ یا سرامیک بوده و به طور مستقیم به دندان متصل می شوند. این براکت های سرامیکی سبب کمتر دیده شدن دستگاه ارتودنسی بوده و جابگزین زیبایی برای براکت ها و بریس های فلزی هستند.

در ارتودنسی ثابت براکت ها روی دندان محکم چسبانده می شوند. این براکت ها که به رنگ دندان و همرنگ آن هاست از دو بخش تشکیل شده اند. یک بخش براکت های سفید و بخش دیگر سیم های فلزی هستند.

از این براکت ها زمانی استفاده می شود که بیمار تمایلی به دیده شدن دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ندارد. وقتی براکت های سرامیکی روی دندان قرار می گیرند، چون همرنگ دندان هستند، کمتر کسی متوجه حضور آن ها در دهان می شود. لازم به ذکر است این براکت ها روی سطح خارجی دندان چسبانده می شوند.

براکت های سرامیکی از نظر ساختار و اندازه مشابه براکت های فلزی بوده و لی دارای رنگ متفاوتی است. این براکت ها به علت دیده نشدن و عدم جلب توجه، سبب افزایش زیبایی فرد می شود.
قیمت این براکت ها در مقایسه با براکت های فلزی بیشتر بوده و استفاده از آن ها برای همگان مقدور نیست. محدودیت هایی برای استفاده از این نوع ارتودنسی برای برخی از افراد وجود دارد.
براکت های ارتودنسی سرامیکی شفاف بوده و روی آن ها از کش های سفید استفاده می شود. این امر سبب کمتر به چشم آمدن آن ها می شود.
چون جنس این براکت ها از سرامیک است و ساخت آن ها همانند شیشه است. این براکت های سرامیکی نیز بسیار شکننده بوده و در مقایسه با براکت های فلزی راحت تر دچار شکستگی می شوند.
برخی از متخصصین ارتودنسی برای دندان های فک بالا از براکت های سرامیکی و برای دندان های فک پایین از براکت های فلزی استفاده می کنند تا مانع از شکستگی براکت ها در زمان بسته شدن دهان شود.
در این ارتودنسی نباید نگران تغییر رنگ براکت و لک شدن آن ها بود. اگرچه ممکن است کش ها دچار رنگ گرفتگی ولکه شوند. این تغییر رنگ زمانی اتفاق می افتد که فرد زیاد از غذاها و نوشیدنی های رنگی استفاده کرده و یا عادت به استعمال دخانیات داشته باشد.
لازم به ذکر است که کش ارتودنسی ثابت قابلیت تعویض داشته و می تواند در زمان مراجعات منظم عوض شوند.

منبع : مجله ارتودنسی دندان 





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 447
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: