انواع متخصص دندان پزشکی
نوشته شده توسط : رعنا

شما باید بدانید در دندان پزشکی چه تخصص‌هایی وجود دارد؟ ترمیم و زیبایی دندان چیست؟ آیا تمامی دندان پزشکان می‌توانند مشکلات دهان و دندان من را بر طرف کنند؟ قطعاً خیر. شما برای معاینات معمول، تمیز کردن، پر کردن به دندان پزشک عمومی مراجعه می‌کنید. شما باید بدانید که برای انجام کارهای تخصصی بر روی دندان خود حتماً به متخصص مراجعه کنید. در دندان پزشکی شش تخصص وجود دارد. هر کدام از این تخصص‌ها وظیفه ویژگی در سلامتی و زیبایی دندان شما دارند.

انواع متخصصان دندان پزشکی عبارت‌اند از: متخصص ریشه دندان یا متخصص کانال ریشه، جراح فک و صورت، متخصص ارتودنسی یا متخصص ترازبندی دندان، دندانپزشک کودکان، پریودنتیست یا متخصص لثه، متخصص پروتزهای دندانی یا متخصص تعویض دندان است.

متخصص دندانپزشکی شماره 1 
احتمالاً برای شما پیش آمده است که به مشکل و درد ریشه دندان مواجه شده‌اید. شما بعد از مواجه با این درد احتمالاً به پیش دندان پزشک عمومی مراجعه کرده‌اید. دندان پزشک بعد از معاینه اولیه شما به نزد یک متخصص ریشه دندان خواهند فرستاد.

متخصصان ریشه دندان و کانال‌های ریشه کار بسیار سختی را دارند. آن‌ها باید تمامی بیماری‌های موبوط با این موضوع را درمان کنند. در داخل دندان‌های ما معابر کوچکی مانند غار وجود دارد که کانال نامیده می‌شوند. این کانال‌ها حاوی پالپ، رگ‌های خونی و اعصاب حساس هستند. نام متخصصان رشته دندان اندودنتیست است. متخصصان اندودنتیست نوعی دندانپزشک هستند که مشکلات موجود در این قسمت حساس را تشخیص و درمان می‌کند. متخصصان اندودنتیست ریشه درد دندان را تشخیص می‌دهند و در بسیاری از موارد عمل کانال ریشه را روی دندان‌های بیمار انجام می‌دهند.

متخصص دندانپزشکی شماره 2
جراح فک و صورت مشکلات مربوط به بافت‌های سخت و نرم صورت، دهان و فک شما را درمان می‌کند. برای هر نوع جراحی دهان نیازی به این نوع متخصص دندانپزشکی نیست. جراحان دهان و فک و صورت عمل‌های پیچیده را انجام می‌دهند. در حقیقت، جراحان دهان و دندان تنها متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هستند. کارهای تخصصی انجام شده توسط جراحان دهان و دندان شامل کشیدن دندان، جراحی اصلاحی فک و جراحی شکاف دهان است.

متخصص دندانپزشکی شماره 3: 
متخصص ارتودنسی یک متخصص دندانپزشکی است که موقعیت دندان و فک شما را اصلاح می‌کند. در صورت داشتن اوربایت، کوچک بودن دهان یا کراس بایت ناشی از نامرتب بودن فک به این نوع متخصص دندانپزشکی مراجعه می‌کنید. ارتودنتیست همچنین دندان‌های کج یا نامرتب شما را اصلاح و مرتب می‌کند. متخصص ارتودنسی به عنوان بخشی از برنامه درمانی شما از به راکت، تراز کننده شفاف، منبسط کننده‌های پالاتال یا سرپوش استفاده می‌کند.

کودکان اغلب کسانی هستند که از این روش درمانی استفاده می‌کنند؛ اما با وجود پیدایش فناوری‌های جدید بزرگسالان نیز از این درمان استقبال کرده‌اند. امروزه افرادی در هر سنی به متخصصان ارتودنسی مراجعه می‌کنند. شما قبل از اقدام به درمان ارتودنسی باید بدانید که آیا بیمه درمانی شما هزینه این درمان را تأمین می‌کند یا خیر. درمان ارتودنسی هزینه بالایی به همراه دارد. شما باید بدانید که آیا می‌توانید این هزینه‌ها را پرداخت کنید یا خیر.

بیشتر بخوانید : متخصص ترمیم و زیبایی دندان کیست ؟ 

متخصص دندانپزشکی شماره 4
متخصص دندانپزشکی کودکان از نظر بهداشت دهان و دندان کودک مانند یک متخصص اطفال برای سلامت جسمی او عمل می‌کند. دندان پزشکان اطفال از دهان و دندان نوزاد در حال رشد مراقبت می‌کنند. یک دندان پزشک کودکان به کودک شما در مسیر داشتن دندان‌های سالم و زیبا کمک می‌کند. اکثر دندان پزشکان عمومی کودکان را نیز معالجه می‌کنند. پدر و مادرها به خاطر سن کودکان و اهمیت که به کودک خود می‌دهند تلاش دارند که یک متخصص کودکان، کودک آن‌ها را درمان کند.

متخصصان دندان پزشکی کودکان مراقبت‌های معمول مانند معاینات، تمیز کردن و پر کردن حفره و خرابی را انجام می‌دهند؛ اما متخصصان کودکان می‌دانند چگونه با کودک برخورد کنند. همچنین مواردی که کودک ناراحت و اذیت می‌شوند را می‌دانند. متخصصان دندان پزشک کودکان موارد پیشگیری زیادی را انجام می‌دهند. متخصصان دندان پزشکی کودکان می‌توانند به خوبی تشخیص دهند که آیا کودک شما دچار دیابت کودکان هست یا خیر. همچنین مسیر درست رشد فک و دندان را در کودکان شما کنترل می‌کند.

متخصص دندانپزشکی شماره 5
پریودنتیست یک متخصص دندانپزشکی است که بر روی پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های لثه متمرکز است. پریودنتیست‌ها در مراحل اولیه بیماری لثه را تشخیص و درمان می‌کنند آن‌ها همچنین برای رفع بیماری شدید لثه و بازگرداندن ظاهر لبخند، جراحی جزئی مانند پیوند لثه و روش‌های کاهش جرم را انجام می‌دهند.

متخصص دندانپزشکی شماره 6(متخصص پروتزهای دندانی)
متخصصان پروتز دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده را ترمیم و جایگزین می‌کنند. این تخصص دندانپزشکی درک منحصر به فردی از لبخندی زیبا و کاربردی و ظاهری طبیعی دارند. متخصصان پروتز دندان در عمل‌های دندانپزشکی مانند روکش‌های چینی، تاج، ایمپلنت دندان، ترمیم پل، دندان مصنوعی و دندان‌های ترمیمی تخصص دارند.

بیشتر بخوانید :





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 563
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: