چگونه ارتودنسی یک فک انجام می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی یک فک نوعی ارتودنسی دندان است که در آن تنها دندان های یک فک تحت درمان قرار می‌گیرد. در ارتودنسی بطور معمول دندان های بالا و پایین هر دو فک ارتودنسی می شوند. تعداد زیادی از بیماران بر این باورند که دندان های پایین آن ها مرتب بوده و نیازی به صاف و مرتب کردن ندارند. برخی دیگر می پندارند به دلیل قابل مشاهده نبودن دندان های پایین، انجام ارتودنسی روی آن دندان ها فاقد ضرورت است.

ارتودنسی یک فک چیست؟

معمولاً در این ارتودنسی تنها یک فک مورد مداوا قرار می گیرد. گاهی اوقات از ارتودنسی ثابت برای این منظور استفاده می شود. برخی مواقع نیز از پلاک های متحرک تنها برای فک بالا و مواقع دیگر برای فک پایین استفاده می شود. نکته ای که در این خصوص باید مدّ نظر قرار داد اینست که ارتودنسی یک فک با روش های مختلف تا حدی متفاوت بوده و بستگی به وضعیت دندان های هر دو فک دارد.

وقتی دندان های هر دو فک تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، ابتدا دندان های فک بالا و پس از آن دندان های فک پایین سیم کشی می شوند. گاهی اوقات نیز این عمل به صورت برعکس انجام می شود. در ارتودنسی یک فک در ابتدا وضعیت قرارگیری دندان های بالا و پایین روی همدیگر و وجود بایت بررسی می شود. اگر بیمار مبتلا به بایت باشد، ارتودنسی یک فک سبب بروز اوربایت می شود.

شرایط لازم ارتودنسی یک فک

شرایط خاصی برای اثربخشی ارتودنسی یک فک لازم است. چون بطور معمول دندان های کج بعد از رفع مشکل و مرتب شدن به سمت جلو حرکت می کنند، اگر دندان های فک پایین دچار شلوغی و اوربایت باشد و دندان های فک بالا بدون مشکل و مرتب باشند، با ارتودنسی دندان های فک پایین مشکل برطرف خواهد شد. اگر فاصله بین دندان های فک بالا زیاد و اوربایت شدید وجود داشته باشد، اما دندان های پایین هیچ گونه مشکلی نداشته باشند، می توان از ارتودنسی تنها برای فک بالا استفاده کرد. تأثیر از بین بردن فاصله موجود بین دندان ها دقیقاً خلاف تأثیر مرتب کردن دندان های شلوغ است، یعنی با از بین بردن فاصله بین دندانی، دندان ها به سمت عقب تر حرکت کرده و اوربایت تا حدی درمان می شود.

در صورتی که دندان های فک بالا نسبت به دندان های فک پایین عقب تر باشند و فرد به اختلال آندربایت دچار باشد؛ از طرفی دندان های فک بالا شلوغ و به هم ریخته باشد، با ارتودنسی یک فک  می توان مشکل را اصلاح کرد. اگر دندان های فک بالا و پایین به درستی روی هم قرار بگیرند و تنها دندان های جلو نامرتب و به هم فشرده باشند، ارتودنسی دندان های فک بالا سبب اوربایت می شود. برخی مواقع می توان جلوزدگی دندان های فک بالا را با کوچک کردن دندان کم کرد. به این درمان کوچک نمودن دندان گفته می شود. این روش درمانی برای همه بیماران مناسب نیست. بهترین و مطمئن ترین روش برای اصلاح مشکلات مراجعه به ارتودنتیست است.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی چیست ؟

هزینه ارتودنسی

یکی از عوامل تأثیر گذار بر روی انتخاب نوع درمان ارتودنسی هزینه است. هزینه همواره نقش مهمی در اقدام به درمان داشته و برخی از افراد به دلیل بالا بودن آن از انجام درمان صرفنظر می کنند. با توجه به متفاوت بودن نوع ارتودنسی در افراد، برآورد و تعیین هزینه ارتودنسی بر اساس موارد مختلفی صورت می گیرد:

  • نوع وسایل و تجهیزات
  • شرایط دندان
  • شدت ناهنجاری
  • سن بیمار
  • نوع ارتودنسی

انجام ارتودنسی از موضوعات مهم در رفع اختلالات فک و دندان بوده و عدم اقدام و سهل انگاری در خصوص آن سبب عوارض ناخوشایندی خواهد شد.

منبع : مجله ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: