ارتودنسی دندان کج چگونه انجام می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان کج زمانی به کار می رود که همه دندان ها صاف و مرتب هستند و تنها یکی از دندان ها مشکل دارد و کج است. شاید غیرقابل باور نباشد که حتی یک دندان کج نیز تأثیر شگرفی روی زیبایی دارد.

اگر دندان کج در قسمت عقب باشد، هنگام صحبت کردن و خندیدن قابل رویت نخواهد بود. اما لازم به ذکر است که انحراف در هر دندان می تواند عوارض ناخوشایندی را برای فرد به همراه داشته باشد. در اینجا قصد داریم اطلاعات مفیدی در خصوص ارتودنسی دندان کج در اختیار شما قرار داده و بهترین روش درمان را معرفی کنیم.

ارتودنسی دندان کج چیست؟

معمولاً در ارتودنسی، دندان های زیادی همراه با همدیگر مرتب و صاف می شوند. اما افراد زیادی نیز وجود دارند که بیشتر دندان های آن ها صاف است و فقط یک دندان کج دارند. سوالی که ذهن این افراد را به خود درگیر می کند اینست که آیا می توان تنها یک دندان کج را با کمک ارتودنسی صاف کرد؟ نحوه کار در این ارتودنسی به چه صورت است.

در طی سال افراد زیادی برای ارتودنسی یک دندان به مطب ارتودنتیست مراجعه کرده و می خواهند به طرف مختلف این مشکل را برطرف کنند. وقتی تنها یکی از دندان ها به دلیل عوامل مختلفی کج شده باشد، مشکلات زیادی را برای فرد خواهد آورد:

·         بد شکل شدن اندازه دندان ها به دلیل حرکت دندان های مجاور

·         مشکل در جویدن غذا و اختلال در گوارش

·         اشکال در صحبت کردن

·         آسیب وارد آوردن به لب ها، گونه و لثه

·         در معرض خطر قرار دادن بهداشت دهان و دندان

·         دشواری در کشیدن نخ دندان

·         تجمع پلاک بر روی دندان ها

علل و عوامل کج شدن دندان

وقتی دندان ها شلوغ و دچار ازدحام باشند، دندان کج می شود. کوچک بودن فک نیز مزید بر علت است. علل و عوامل مختلفی برای کج شدن دندان ها وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

مکیدن انگشت شست

وجود ریفلاکس

برخورد زبان به یک یا چند دندان در هنگام بلغ

از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری

بزرگ بودن دندان ها

روش های مختلف ارتودنسی دندان کج

در اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی برای بررسی دقیق فک و دندان از دهان و دندان ها عکس برداری می شود. از آن جا که استفاده از ارتودنسی برای تعداد کمی از بیماران مجاز نیست، متخصص ارتودنسی به ارزیابی دقیق پرداخته و از مناسب بودن آن برای فرد اطمینان حاصل می کند. سپس از یکی از روش ها برای رفع ناهنجاری استفاده می کند.

ارتودنسی به روش ثابت

در این روش دستگاه ارتودنسی تا اتمام دوره درمان روی دندان ها قرار گرفته و بیمار مجاز به برداشتن آن از روی دندان ها نیست. این متخصص ارتودنسی است که با داشتن مهارت و تجربه کافی شرایط نصب و برداشتن آن را از روی دندان داراست. گذاشتن و برداشتن دستگاه ارتودنسی ثابت از عمده کارهای ارتودنتیست است. در طول دوره درمان مراجعات منظم انجام می شود که در جلسات مراجعه براکت ها و میزان اعمال فشار تنظیم می شود.

ارتودنسی به روش متحرک

در صورتی که بیمار تمایل به استفاده از ارتودنسی ثابت نداشته باشد و از طرف دیگر امکان استفاده از ارتودنسی متحرک برای وی وجود داشته باشد، در اینصورت ارتودنتیست از این روش برای درمان استفاده می کند. در این روش بر خلاف ارتودنسی ثابت، دستگاه ارتودنسی روی دندان ها چسبانده نشده و بیمار قادر است در برخی مواقع آن را از روی دندان ها برداشته و بعد مجدداً آن را روی دندان ها قرار دهد. در این روش همکاری بیمار بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم همکاری درست، طول دوره درمان افزایش یافته و نتیجه درمان نیز موفقیت آمیز نخواهد بود.

منابع :

http://www.orthoinfo.ir/

https://www.orthotips.ir/

 





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: