آیا جراحی لاغری خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از بهترین و موثرترین روش های لاغری برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند، استفاده از جدیدترین روش جراحی لاغری است. جراحی های لاغری به روش لاپاراسکوپی می تواند از نوع بای پس معده  یا  اسلیو معده ، حلقه قابل تنظیم معده و روش های قدیمی تر مثل بالون معده باشد.

از آنجایی که کاهش وزن ناشی از جراحی لاغری بدون بازگشت می باشد، محققان بهتر می توانند اثرات آن را بر ریسک ابتلا به سرطان بررسی کنند. و به احتمال زیاد این اثرات بیشتر مربوط به مزایای لاغری می باشد تا تغییراتی که افراد بعدا برای پیشگیری از سرطان در رویه ی زندگی شان ایجاد می کنند.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که نمی توان به صورت جزئی به آنها پرداخت اما همه ی آنها به طور کلی نشان می دهند که ریسک ابتلا به سرطان در افراد چاقی که جراحی لاغری انجام داده اند نسبت به افراد چاقی که این جراحی را انجام نداده اند کاهش یافته است.

شواهد نشان می دهد که تاثیر این جراحی بیشتر برای زنان بوده است اما شواهد مربوط به مردان نیز در حال افزایش است.

به عنوان مثال یکی از مطالعات که روی افراد مختلفی انجام شده است نشان می دهد ریسک ابتلا به سرطان در کسانی که جراحی لاغری انجام داده اند تا مرز ۴۵ درصد پایین آمده است. البته با بررسی دقیق تر مشخص شد که این نتایج فقط مربوط به زنان بوده است.

یکی دیگر از مطالعات اخیر که شامل ۲۵۰۰ نمونه ی سرطانی می شود نیز نشان می دهد که ریسک سرطان در افرادی که جراحی لاغری انجام داده اند پایین آمده است که این نتایج بر اساس ۳.۵ سال پیگیری به دست آمده است. البته این کاهش ریسک بیشتر در سرطان های سینه، روده ی بزرگ، لوزالمعده و رحم دیده شده است.

بنابراین نتایج مطالعات تاکنون امیدوار کننده بوده است و نشان می دهد کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

اما محدودیت هایی نیز در این زمینه وجود دارد. اولا جراحی لاغری برای همه ی افراد مناسب نیست ثانیا افرادی که جراحی لاغری انجام می دهند ممکن است با هم تفاوت داشته که این مطالعات روی این موضوع حساب نکرده است. علاوه بر این اثرات لاغری به وسیله ی جراحی با روش های غیر جراحی تفاوت دارد.





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , جراحی لاغری , ,
:: بازدید از این مطلب : 725
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: