سنگ کلیه چیست؟ علل ابتلا به سنگ کلیه
نوشته شده توسط : رعنا

به احتمال زیاد همه با تا به حال اسم سنگ کلیه را زیاد شنیده ایم. اما شاید این موضوع برای خیلی از افراد بی اهمیت و غیر خطرناک به نظر برسد. قصد داریم تا در این مقاله به این موضوع که سنگ کلیه چیست و جرا تشکیل می شود بپردازیم.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه (نفرولیتیازیس) یکی از بیماری‌ های شایع دستگاه ادراری است که سالانه افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می ‌دهد. این سنگ ها در واقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ ها تشکیل می ‌شوند. جنس سنگ ‌های کلیه معمولا اگزالات کلسیم است. سنگ دارای ساختاری تیز و کریستالی است و گاهی به اندازه‌ یک توپ گلف رشد می‌ کند. این بیماری علت شایع خون در ادرار (هماچوری) و درد شدید در شکم، پهلو یا کشاله‌ ران است.

علت اصلی ابتلا به سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه بیشتر زمانی اتفاق می افتد که فرد کمتر از یک لیتر ادرار در روز تولید کند. سنگ‌ کلیه در افرادی که مشکلات کلیوی دارند، به خصوص در نوزادان نارس بسیار شایع است. با این حال، افراد در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر دارای مشکلات مرتبط با سنگ کلیه هستند. مهم ترین عواملی که می تواند در تولید سنگ کلیه نقش داشته باشند، شامل موارد زیر می شوند:

کمبود مصرف آب: عدم مصرف کافی آب می ‌تواند موجب ترکیب املاح در ادرار شود و به تشکیل سنگ ‌های کلیه منجر شود.

چاقی: افزایش وزن و چاقی نیز ممکن است بر تراکم املاح در ادرار تاثیر بگذارد.

داشتن رژیم غذایی نامناسب: مصرف زیاد نمک، گلوکز و یا پروتئین در رژیم غذایی فرد می تواند افزایش مواد افزودنی در ادرار را نتیجه بدهد.

پرکاری پاراتیروئید: پاراتیروئید مسئول کنترل سطح کلسیم و فسفات در بدن است. هر گونه اختلال در عملکرد آن می‌ تواند موجب افزایش سطح کلسیم در ادرار شود.

بیماری ‌های التهابی روده: بیماری ‌هایی مانند کرون و کولیت التهابی می‌ توانند جذب کلسیم را افزایش دهند و سبب تشکیل سنگ‌ کلیه شوند.

جراحی بای ‌پس معده: برخی جراحی‌ ها مانند عمل بای پس معده ممکن است منجر به تغییر در جذب مواد معدنی از طریق دستگاه گوارش شوند.

مصرف داروهای ضد تشنج: برخی داروهای ضد تشنج نیز ممکن است عوارض جانبی در شکل افزایش تراکم املاح در ادرار داشته باشند.

ساید برایتان جالب باشد که بدانید جنسیت هم ممکن امکان ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی دیابت و بیماری ‌های گوارشی و کلیوی آمریکا، مردان بیشتر از زنان دچار این مشکل می ‌شوند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: