ارتودنسی نامرئی چیست؟ الاینرها چگونه ساخته می شوند؟
نوشته شده توسط : رعنا

خیلی از افراد به دلیل داشتن دندان های نامرتب و نامنظم از داشتن یک لبخند زیبا محروم هستند. این افراد می توانند با درمان ارتودنسی دندان، زیبایی را به دندان ها و لبخند خود ببخشند. اما براکت ها و سیم ارتودنسی (در مجموع به سیم کشی دندان نیز معروف است) هنگام لبخند زدن، ظاهر خیلی مناسبی ندارد و زیبایی لبخند را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

امروزه و با پیشرفت علم در حوزه دندانپزشکی، انواع ارتودنسی دندانبه وجود آمده است که نوع جدیدی از آن به نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شود. با ارتودنسی نامرئی، می‌ توانید به طور آسان و بدون هیچ دغدغه ‌ای از نظر ظاهری، می توان از این رویای زیبایی بهره‌ مند شد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

دستگاه های ارتودنسی در ارتودنسی نامرئی قابل مشاهده نیستند و فرد می تواند بدون اینکه کسی متوجه درمان دندان های بیمار شود، از اصلاح ناهنجاری های دندانی خود بهره مند شود. به دلیل عدم دیده شدن سیم‌ های ارتودنسی، تقاضا برای ارتودنسی نامرئی در میان بیماران افزایش یافته است.

انواع ارتودنسی نامرئی شامل چه مواردی می شود؟

  • ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی
  • ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی متحرک با پلاک های شفاف

ارتودنسی متحرک نامرئی به نام ارتودنسی اینویزیلاین نیز شناخته می شود و به دلیل قابلیت جابجایی و خارج کردن دستگاه ارتودنسی توسط خود بیمار، طرفداران زیادی پیدا کرده است و می توان آن را رایج ترین نوع ارتودنسی نامرئی دانست. در ادامه قصد داریم تا مراحل ساخت این دستگاه نامرئی را برایتان شرح دهیم.

مراحل ساخت ارتودنسی نامرئی (الاینر)

قالب ‌گیری از دهان بیمار

در این مرحله از دهان بیمار یک قالب گرفته می ‌شود. این قالب معمولا با استفاده از یک اسکنر سه‌ بعدی ایجاد می ‌شود که وضعیت دقیق دهان را ذخیره می ‌کند.

شبیه سازی سه بعدی پلاک های دندانی

در این مرحله، مدل دندانی که در دهان وجود دارد، در کامپیوتر به صورت سه ‌بعدی شبیه‌ سازی می ‌شود. سپس حرکات مورد نیاز برای بهبود و تغییر وضعیت دندان‌ ها به این مدل اعمال می ‌شوند. وقتی حرکات مشخص شدند، وضعیت نهایی دندان‌ ها با وضعیت اولیه مقایسه می ‌شود. این تطابق مشخص می کند که هر دندان چه حرکت هایی نیاز دارد.

ساخت پلاک نامرئی

پس از شبیه ‌سازی مراحل قبلی در کامپیوتر، پرینتر سه ‌بعدی هر مرحله را پرینت می‌ کند و روی آن یک پلاک شفاف ایجاد می ‌کند. سپس این پلاک به بیمار تحویل داده می ‌شود. معمولا برای هر مرحله یک پلاک تهیه می ‌شود و بیمار هر پلاک را بین یک تا دو هفته استفاده می‌ کند. به این ترتیب، تغییرات مورد نیاز در دندان‌ ها به مرور زمان اعمال می‌ شوند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: