مهم ترین علل بوی بد دهان کدام اند؟
نوشته شده توسط : رعنا

بوی بد دهان یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره ما و در ارتباط با افراد دیگر است که به طور انکار نشدنی در زندگی ما تاثیرگذار است. از آنجایی که همه ما حداقل یکبار با این مسئله ناخوشایند بوی بد دهان مواجه شده ایم، در این مقاله قصد داریم تا درباره مهم ترین علت هایی که باعث ایجاد این مشکل می شوند مانند خشکی دهان و تلخی دهان، صحبت کنیم.

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان میتواند علل مختلفی داشته باشد که باید به طور جدی پیگیری شوند. در ادامه مهمترین عوامل ایجاد بوی بد دهان، را بررسی می کنیم:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

می توان این مورد را مهم ترین علت ایجاد بوی بد دهان دانست؛ مخصوصا برای کسانه که تحت درمان ارتودنسی دندان هستند. باکتری‌ ها در دهان و دندان مواد غذایی را تجزیه می ‌کنند و این فرآیند می ‌تواند به تولید بوی بد دهان منجر شود. می توان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان این مواد غذایی به دام افتاده میان دندان ها را تمیز کرد و از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری کرد.

دستگاه ‌های ارتودنسی می ‌توانند دسترسی به دندان‌ ها را محدود کرده و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی شوند. اگر به درمان ارتودنسی، ایمپلنت دندانی یا بریج نیز احتیاج دارید، باید به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های قوی

بعضی از مواد غذایی بوی قوی ای دارند و مصرف آنها می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. به عنوان مثال سیر و پیاز جزو این مواد غذایی هستند که هضم آنها می تواند گازی را به جریان خون و ریه ها منتقل کند که باعث افزایش بوی بد دهان می شود.

خشکی دهان

در صورتی که غدد بزاقی به مقدار کافی بزاق تولید نکنند، دهان خشک می‌ شود و از رطوبت آن کاسته می ‌شود. بزاق علاوه بر مرطوب کردن دهان، به تمیز نگه داشتن آن کمک می ‌کند و بوی بد دهان را کاهش می‌ دهد. برخی عوامل مانند بروز مشکلات در غدد بزاقی، خوابیدن با دهان باز، مصرف برخی داروها و میوه‌ ها و مواد غذایی ممکن است به خشکی دهان و بوی بد دهان منجر شوند.

برخی از بیماری‌ ها

بوی نامطبوع دهان ممکن است نشانه و علائم بیماری ‌هایی مانند بیماری کلیوی، دیابت و اختلال ریفلاکس معده (GERD) باشد. اختلال ریفلاکس معده می ‌تواند باعث بوی بد دهان شود. اگر به بیماری دیابت یا دیگر بیماری‌ ها مبتلا هستید، ممکن است بوی نامطبوعی در دهان خود احساس کنید. بنابراین، در صورت وجود مشکلات مزمن بوی بد دهان، به مشاوره پزشکی نیز نیاز دارید.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: