انواع جوش زیر پوستی؛ چرا جوش زیر پوستی می زنیم؟
نوشته شده توسط : رعنا

قطعا همه ما حداقل یکبار با مشکل جوش صورت مواجه شده ایم. اما چرا جوش می زنیم؟ چگونه م یتوانید این جوش ها را از بین ببریم؟ در این مقاله قصد داریم تا به طور اختصاصی درباره جوش زیر پوستی صحبت کنیم.

آشنایی با انواع جوش صورت

به طور کلی انواع جوش ها به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می شوند. جوش های سرسفید و جوش های سرسیاه جزو جوش های غیرالتهابی هستند که درمان آنها به نسبت جوش های التهابی آسانتر است. انواع جوش های التهابی نیز شامل پاپول، ندول، کیست و پاسچول است که درمان جوش های اینگونه کمی دشوار است.

حال که با دسته بندی اصلی جوش های صورت آشنا شدیم قصد داریم تا انواع جوش های زیر پوستی را شرح دهیم.

انواع جوش زیر پوستی

در ادامه به معرفی انواع جوش های زیر پوستی می پردازیم:

پاپول ها

این جوش‌ ها که در اثر بسته شدن منافذ پوست با چربی و یا سلول های مرده ایجاد می شوند، به شکل برجستگی‌ های کوچک قرمز یا صورتی زیر سطح پوست ایجاد می ‌شوند. پاپاول ها چرکی نیستند اما باکتری های موجود در آنها باعث ایجاد التهاباتی روی پوست می شود. همچنین فشار دادن این جوش ها ممکن است باعث انتشار آلودگی در اطراف آن‌ ها شود.

پاسچول ها یا همان جوش های چرکی

یکی دیگر از انواع جوش صورت که به صورت زیر پوستی هستند، پاسچول ها نامیده می شوند. این جوش ‌ها برجستگی ‌های بزرگ و قرمز رنگ با مرکز زرد یا سفید هستند. رنگ مرکز این جوش ها نشان دهنده چرکی و التهابی بودن این نوع از جوش ها می باشد. پاسچول ها غالبا در قفسه سینه، کمر و یا صورت ظاهر می ‌شوند و اغلب به علت مشکلات هورمونی یا آلودگی موجود در منافذ پوست ایجاد می‌ شوند.

درست است که پاسچول ها مانند پاپول ها جوش زیرپوستی هستند اما تفاوتی که با آنها دارند در این است که سر چرکی این جوش ها از پوست بیرون زده است.

چرا جوش زیر پوستی می زنیم؟

یکی از دلایل مهم ایجاد جوش های زیر پوستی، نوسانات هورمونی است. هورمون‌ هایی مانند آندروژن ‌ها، در سن بلوغ به طور فزاینده‌ ای تولید می ‌شوند و این تغییرات هورمونی می‌ توانند باعث افزایش ترشح غدد چربی و تشدید آکنه‌ های زیر پوستی شوند.

ژنتیک و سابقه خانوادگی دلیل مهم دیگر ایجاد جوش های زیرپوستی است. همچنین مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها و تستوسترون نیز می تواند عوارض جانبی ای مانند به وجود آمدن جوش زیر پوستی را سبب شود.

عامل دیگر ایجاد جوش زیر پوستی، استرس و فشار روانی است. استرس تاثیراتی بر تغییرات هورمونی دارد و ممکن است فعالیت غدد سبوم را افزایش دهد.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: