انواع ناهنجاری های فک و بهترین زمان برای درمان آنها
نوشته شده توسط : رعنا

ناهنجاری های فک یکی از رایج ترین اختلالات است که افراد زیادی درگیر آن هستند. این ناهنجاری ها با 2 روش ارتودنسی دندان و جراحی فک قابل انجام است و انتخاب بهترین روش بین این روش ها، به شدت ناهنجاری و همچنین سن بیمار بستگی دارد.

انواع ناهنجاری‌ های فکی

ناهنجاری فک انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

کلاس ۲

در این کلاس ناهنجاری، تناسب بین فک‌ بالا و پایین کاملا از دست می ‌رود و ممکن است فک بالا بیش از حد به جلو رفته یا فک پایین عقب ‌تر از حد عادی قرار گیرد. این نوع ناهنجاری معمولا قبل از دوران بلوغ تشخیص داده شده و با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی دندان می‌ توان آن را تصحیح کرد.

کلاس ۳

در این حالت، تناسبی بین فک بالا و پایین وجود ندارد و ممکن است فک پایین به جلوتر یا فک بالا به عقب تر از موقعیت معمولی برود. اگر ناهنجاری به دلیل اندازه بزرگ ‌تر فک پایین باشد، می توان برای اصلاح این وضعیت از ارتودنسی دندان به همراه جراحی فک استفاده کرد.

انحراف فک

این ناهنجاری اسکلتی به معنای انحراف فک پایین به یک طرف است. این مشکل می ‌تواند ناشی از عوامل ارثی یا اکتسابی باشد. در موارد اکتسابی معمولا این مشکل به دلیل شکستگی و جوش ‌خوردن نادرست استخوان فک در دوران کودکی رخ می‌ دهد.

اورجت

در این ناهنجاری، دندان ‌های جلو به طرف بیرون از دهان رشد می‌ کنند.

اوربایت

در این شرایط، دندان ‌های فک بالا خیلی بیشتر از حالت عادی و نرمال، جلوتر از دندان های فک پایین قرار گرفته است و آنها را پوشانده است.

کراس بایت

در این حالت، دندان‌ ها به طور نامتعارفی بر روی دندان‌ های فک پایین رشد می‌ کنند.

اپن بایت

در این ناهنجاری، دندان‌ های فک پایین به گونه‌ ای قرار می‌ گیرند که دندان‌ های جلویی نمی ‌توانند به درستی با دندان‌ های فک بالا چفت شوند.

آندربایت

در این وضعیت، دندان ‌های جلویی فک پایین، جلو‌تر از دندان ‌های جلویی فک بالا قرار می‌ گیرند.

بهترین زمان برای درمان ناهنجاری های فک

پیشنهاد می شود کودکان از 7 سالگی به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند. در این حالت اگر مشکلی در فک آنها وجود داشته باشد، قابل تشخیص خواهد بود. در حالت کلی بهترین سن برای درمان مشکلات فکی در دختران حدود 8-9 سالگی و برای پسران سن 10-11 سالگی است. در این بازه زمانی، امکان جابه‌ جایی و اصلاح موقعیت دندان‌ ها با استفاده از دستگاه‌ های ارتودنسی وجود دارد. اما با گذشت سن و سخت تر شدن استخوان فک، ممکن است لازم باشد که در کنار ارتودنسی دندان از جراحی فک نیز استفاده شود.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: