ارتودنسی سرامیکی چیست و مزایا و معایب آن شامل چه مواردی می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

می دانیم که به طور کلی ارتودنسی دندان برای درمان و اصلاح مشکلات و ناهنجاری های دندانها و فکین مورد استفاده قرار می گیرد. اما ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی نوعی ارتودنسی ثابت است که از نظر کاربرد بسیار شبیه به ارتودنسی فلزی است و تنها تفاوت آنها با یکدیگر در ظاهر براکت ها است که در نوع سرامیکی از براکت های شفاف و سفید به رنگ دندان استفاده می شود. این بریس ‌ها چندان واضح نیستند و در دسته ارتودنسی نامرئی جای می ‌گیرند و طرفداران زیادی نیز دارند. براکت ‌های سرامیکی از جنس مواد کامپوزیتی و آلیاژ‌های سرامیکی هستند؛ به همین دلیل در صورت نصب روی دندان ‌ها نمای چندانی ندارند.

ارتودنسی سرامیکی چه مزایایی دارد؟

مهم ترین مزیت ارتودنسی سرامیکی که خیلی از افراد اصلا به این دلیل به سراغ آن می روند این است که براکت های شفاف رنگ آن باعث می شوند که دستگاه ارتودنسی متر در دهان بیمار جلب توجه کند و همین موضوع اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد. علاوه بر این مورد اصلی، تجهیزات ارتودنسی سرامیکی هیچ گونه تداخلی با تصویربرداری ‌های پزشکی ندارند و این یکی دیگر از مزایای ارتودنسی سرامیکی است.

معایب ارتودنسی سرامیکی چیست؟

  • هزینه ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی ثابت فلزی است.
  • استحکام و مقاومت براکت ‌های سرامیکی کمتر از براکت ‌های فلزی است.
  • در صورت عدم مراقبت صحیح و رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال تغییر رنگ براکت‌ های ارتودنسی سرامیکی وجود دارد.

چه افرادی نمی ‌توانند ارتودنسی سرامیکی انجام دهند؟

برعکس ارتودنسی ثابت فلزی که همه افراد می توانند برای درمان ناهنجاری های دندانی خود از آن استفاده کنند، ارتودنسی سرامیکی یک گزینه درمانی مناسب برای همه افراد نیست. در صورتی که فردی شرایط زیر را داشته باشد، نمی ‌تواند از این روش درمانی برای اصلاح ناهنجاری‌ های دندانی خود استفاده کند:

در صورتی که فرد اعتیاد به مصرف سیگار و دخانیات دارد، ارتودنسی سرامیکی گزینه مناسبی برای او نیست؛ زیرا نیکوتین موجود در دخانیات خیلی سریع باعث تغییر رنگ براکت ‌های سرامیکی و شفاف نصب شده می‌ شود.

افرادی که آناتومی فک و دندان آن ‌ها متناسب با ساختار و تجهیزات ارتودنسی سرامیکی نیست.

افرادی که ناهنجاری‌ های بسیار شدید دندانی دارند تنها به کمک ارتودنسی فلزی می ‌توانند دندان‌ های خود را مرتب کنند. به دلیل اینکه خیلی نمی توان به براکت های ارتودنسی سرامیکی فشار وارد کرد زیرا شکننده تر از براکت های فلزی هستند و ممکن است بشکنند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: