ارتودنسی سرامیکی و انواع آن مناسب چه کسانی است؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی به حساب می آید و امروزه با پیشرفت علم، انواع مختلفی از آن به وجود آمده است که به منظور اصلاح ناهنجاری های دندانی و فک ها مورد استفاده قرار می گیرند. سنتی ترین روش ارتودنسی دندان استفاده از براکت های ثابت فلزی است که امروزه افراد تمایل زیادی به استفاده از آن ندارند زیرا ظاهر لبخند و چهره فرد را برهم می زنند و کاملا قابل رویت هستند.

برای این مشکل راه حلی به وجود آمده است و آن هم استفاده از ارتودنسی با براکت های همرنگ دندان و شفاف است که به آن ارتودنسی سرامیکی گفته می شود.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی ارتودنسی ثابتی است که از نظر کاربرد بسیار شبیه به ارتودنسی فلزی است و تنها تفاوت آنها با یکدیگر در ظاهر براکت ها است که در نوع سرامیکی از براکت های شفاف و سفید به رنگ دندان استفاده می شود. این بریس ‌ها چندان واضح نیستند و در دسته ارتودنسی نامرئی جای می ‌گیرند و طرفداران زیادی نیز دارند. براکت ‌های سرامیکی از جنس مواد کامپوزیتی و آلیاژ‌های سرامیکی هستند؛ به همین دلیل در صورت نصب روی دندان ‌ها نمای چندانی ندارند.

انواع ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

براکت شفاف

این نوع براکت‌ ها از جنس پی کربنات یا پلاستیک و سرامیک هستند. براکت ‌های شفاف در مقابل رنگ پذیری مقاومت بسیار بالایی دارند، اما در صورت استفاده مداوم از مواد غذایی و نوشیدنی‌ های رنگی احتمال تغییر رنگ براکت ‌ها وجود دارد. این براکت ها به دلیل جنسشان شکننده تر از براکت های فلزی هستند؛ به همین دلیل در طول درمان باید به تغذیه خود در هنگام ارتودنسی توجه بیشتری داشته باشید و مصرف مواد غذایی سخت و چسبنده را از رژیم روزانه خود حذف کنید.

براکت رنگی

دلیل اینکه بسیاری از مردم طرفدار ارتودنسی سرامیکی هستند؛ شفاف بودن و بی رنگ بودن براکت هاست. اما بعضی از افراد به خصوص نوجوانان هم دوست دارند با استفاده از اتصالات رنگی بریس‌ های خود را زیباتر جلوه دهند.

افراد کاندیدای ارتودنسی سرامیکی

به طور کلی افراد با مشکلات زیر کاندیدای انجام ارتودنسی سرامیکی هستند:

اوربایت

در صورتی که دچار رشد نامتقارن فک باشید این مورد باعث می‌ شود که دندانهای فک بالا نتوانند دندانهای فک پایین را تحت پوشش قرار دهند.

کراس بایت

در صورتی که فک پایین جلوتر از فک بالا قرار گیرد این مشکل پیش می ‌آید.

اپن بایت

در صورتی که دندانهای فک بالا و پایین از یکدیگر فاصله داشته باشند و در هنگام بسته بودن دهان، دندانهای فک بالا و پایین با یکدیگر جفت نشوند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: