متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست کیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی که به اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان می پردازد، ارتودنسی دندان می باشد. ارتودنسی یک کلمه انگلیسی می باشد که در فارسی ارتو به معنای راست و مشتق دنسی یعنی دوس، به معنای دندان می باشد. درمان ارتودنسی مانند تمام رشته های پزشکی، به کسب دانش، مهارت و تخصص نیاز دارد. ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی، در دانشگاه های معتبر، توانایی و تخصص لازم را برای درمان ناهنجاری های فک و صورت به دست می آورد. بنابراین دندانپزشک عمومی، برای اینکه بتواند دانشنامه تخصصی ارتودنسی را کسب کند، باید بعد از گذراندن دوره 6 ساله دندانپزشکی عمومی، یک دوره حدود 4 ساله برای تخصص ارتودنسی را سپری نماید. برای دریافت این تخصص، دندانپزشک عمومی باید در یک کنکور سخت و پر رقابت شرکت کند تا بتواند به دوره تخصص ارتودنسی راه یابد. در ادامه این مقاله آگاهی لازم را در این زمینه به شما خواهیم داد.

ارتودنتیست کیست؟

ارتودنتسیت بعد از طی کردن دوره 6 ساله دندانپزشک عمومی، با گذراندن دوره 4 ساله دیگری، دانش و مهارت کافی را برای درمان انواع ناهنجاری های فک و صورت کسب می کند. در واقع این متخصص بعد از اتمام دوره، در برنامه های بازآموزی حرفه ای شرکت کرده تا با تکنیک ها و مباحث جدید آشنا شود و تخصص خود را با علوم روز حفظ کند. توجه داشته باشید که همه متخصصین ارتودنسی، دندانپزشک می باشند، در حالی که تنها حدود 2 درصد از دندانپزشکان در ایران دارای تخصص ارتودنسی هستند.

تفاوت دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی

در صورتی که دندانپزشک عمومی دوره تخصصی ارتودنسی را طی نکرده باشد، دانش و آگاهی لازم را برای درمان بیماران ارتودنسی ندارد. البته باید این را بدانید که دندانپزشک عمومی، در ارتباط با درمان های ساده ارتودنسی و درمان های پیشگیری آن، دانش و اطلاعات لازم را دارد، اما توانایی لازم را برای درمان های پیچیده و تخصصی ارتودنسی ندارد.

روش تشخیص دندانپزشک متخصص ارتودنسی

وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به متخصصین ارتودنسی اجازه درج کلمه متخصص، در مهر طبابت و روی کارت ویزیت را می دهد. بنابراین برای اینکه بتوانید متخصص ارتودنسی را تشخیص دهید، می توانید کلمه متخصص را روی کارت ویزیت و در مهر طباطت جست و جو کنید و همچنین با جست و جو در سایت نظام پزشکی کل کشور، تخصص دندانپزشک مورد نظر خود را بررسی کنید.

علل مراجعه به متخصص ارتودنسی

داشتن دندان هایی کج و نامرتب علاوه بر اینکه زیبایی چهره و دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد. از جمله مشکلاتی که برای درمان آن ها باید مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشید، عبارتند از:

  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج و نامرتب بودن دندان ها
  • عدم توازن و هماهنگی میان فک و دندان ها
  • ناهماهنگی فک ها
  • وجود مشکلاتی در جویدن غذا
  • اختلالات گیجگاهی فکی

در صورتی که هر یک از این مشکلات را داشتید، بهتر است هر چه سریع تر برای درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

چگونه بهترین متخصص ارتودنسی را پیدا کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی کار سختی نیست؛ تنها کافی است، گول تبلیغات زرد برخی از وب سایت ها و پیج ها را نخورید و با دقت پزشک خود را انتخاب کنید. اگر به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی هستید، قبل از هر چیز یک کاغذ و خودکار بردارید و ما با همراه باشید:

 

پرس و جو از اطرافیان: بهترین مرجع برای پیدا کردن یک متخصص ارتودنسی خوب می تواند اطرافیان شما باشد. کمی فکر کنید و اگر در بین اطرافیان و دوستانتان کسی این درمان را انجام داده است با وی تماس بگیرید و درباره نحوه درمان و همچنین تخصص و مهارت پزشکشان سوال کنید. در صورتی که دوستان شما از پزشکشان رضایت داشتند بدون هیچ شک و تردیدی آن پزشک را به عنوان متخصص ارتودنسی خود انتخاب کنید.

جستجو در گوگل: گوگل کار ما را در بسیاری از امور راحت تر کرده است. با جستجو کردن عباراتی مثل “بهترین متخصص ارتودنسی در شمال تهران”، “بهترین متخصص ارتودنسی در غرب تهران”، “بهترین متخصص ارتودنسی در کرج” و… می توانید لیستی از متخصصین ارتودنسی شهر و منطقه خود را پیدا کنید.





:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: