ارتودنسی متحرک چیست و شامل چه نوع هایی می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان روشی برای برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها و همینطور یکدست کردن آنها است که باعث بهبود ظاهر صوذت و لبخند فرد می شود. با درمان ارتودنسی، دندان هایی که در جای نامناسبی قرار دارند و فاصله زیادی در بینشان وجود دارد، به کمک بریس های ارتودنسی اصلاح می شوند. با اتصال دستگاهای ارتودنسی و ایجاد فشار مناسب به دندان های کج، بعد از یک مدت یکدست خواهند شد.

ارتودنسی دندان در حالت کلی به دو دوسته ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می شود که در ادامه قصد داریم به معرفی نوع متحرک این درمان بپردازیم.

ارتودنسی متحرک دندان چیست؟

در این نوع از درمان ارتودنسی همانطور که از نامش پیداست، دستگاه ارتودنسی را می توان در ساعاتی از شبانه روز و با اختیار خود بیمار از دهان خارج کرد. اما لازم به ذکر است که حداکثر زمانی که می توان این پلاک ها را از دهان خارج کرد 2 ساعت است زیرا بیشتر از این زمان، درمان دچار مشکل می شود. انواع ارتودنسی متحرک شامل موارد زیر می شود:

پلاک نامرئی یا اینویزیلاین

این مدل ارتودنسی متحرک، پلاک هایی بی رنگ و از جنس پلاستیک شفاف هستند و به آنها ارتودنسی نامرئی گفته می شود. در طی این نوع درمان که رایج ترین درمان متحرک ارتودنسی نیز است، پلاک هایی به بیمار داده می شود و بیمار هر دو هفته یکبار باید پلاک ها را با شماره بعدی خود جا به جا کند.

پلاک متحرک با فنر زد

اگر یک یا چند دندان جلوی شما عقب باشد، با کمک این پلاک متحرک می توان آن ها اصلاح کرد و زیبایی را به دندان های خود اضافه کرد.

پلاک فانکشنال

اگر فک بالای شما جلو و فک پایین شما عقب باشد، با کمک این پلاک می توان فک بالا را به عقب و فک پایین را به جلو هدایت کرد. در این درمان، پلاک در بین دندان ها قرار می گیرد.

پلاک ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

بعد از تمام شدن دوره درمان ارتودنسی، استفاده از ریتینرها برای ثابت نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از بازگشت آنها به حالت اولیه استفاده می شود.

درمان ارتودنسی متحرک چقدر طول می کشد؟

یک خبر خوب این است که زمان درمان ارتودنسی متحرک، کمتر از مدت زمان ارتودنسی ثابت است. البته مدت زمان دقیق ارتودنسی متحرک بستگی به نوع ناهنجاری و بدفرمی، شلوغی دندان ها، مشکلات دندان ها و شیب فک و ... دارد.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: