با تفاوت های دندانپزشک و متخصص ارتودنسی آشنا شوید.
نوشته شده توسط : رعنا

دندانپزشکان و ارتودنتیست‌ها پزشکانی هستند که در مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان تخصص دارند. پزشکانی که دندانپزشکی عمومی خوانده‌اند برای تشخیص و درمان بیماری‌های لثه، دندان، زبان و دهان آموزش دیده‌اند.

متخصصین ارتودنسی نیز این آموزش‌ها را می‌بینند؛ اما برای آن که در تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان‌ها و فک تخصص داشته باشند، آموزش‌های بیشتری می‌بینند."

در ادامه ضمن آشنایی با فعالیت‌های متخصص ارتودنسی، انواع مختلف ارتودنسی را معرفی کرده‌ایم تا دید کاملی از خدمات این دسته از دندانپزشکان و کار آنها داشته باشید.

فعالیت‌های متخصص ارتودنسی

نباید تصور کنیم فعالیت‌های یک متخصص ارتودنسی به قرار دادن سیم‌های فلزی (دستگاه ارتودنسی) روی دندان‌های فرد محدود می‌شود. امروزه ارتودنتیست‌ها می‌توانند به روش‌های دیگری هم ناهنجاری‌های فک و دندان را برطرف کنند. یکی از این روش‌ها ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی نامرئی در میان افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، بسیار محبوب شده است. دلیل این امر دیده نشدن دستگاه ارتودنسی روی دندان‌هاست. متقاضیان اصلی متخصص ارتودنسی را بزرگسالان تشکیل می‌دهند. زیرا افراد کم‌‌سن‌وسال‌تر معمولا به مشخص بودن سیم‌های ارتودنسی توجه نمی‌کنند.

فعالیت‌های دکتر ارتودنسی

اگرچه دکترهای دندانپزشک نیز علاوه بر کشیدن دندان‌ها، پر کردن و انجام ترمیم برای مراقبت‌های ارتودنسی نیز آموزش‌هایی دیده‌اند، اما انواع درمان‌های ارتودنسی با اهداف سلامتی و زیبایی را باید به یک متخصص ارتودنسی سپرد. مهمترین فعالیت‌های دکتر ارتودنسی شامل درمان کجی دندان‌ها (شامل اوربایت، آندربایت و کراس‌بایت) شلوغی دندان‌ها، فاصله‌دار بودن دندان‌ها، و درمان ناهنجاری‌های فکی و گیجگاهی می‌شود.

همان‌طور که توضیح دادیم، ارتودنسی نامرئی هم در کنار درمان برخی مشکلات فک توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود. برای کشیدن دندان عقل هم بهتر است پیش از مراجعه به دکتر دندانپزشک، برای معاینه از دکتر ارتودنسی وقت گرفت و با او مشورت کرد.

انجام انواع ارتودنسی

به غیر از درمان جدید ارتودنسی نامرئی، متخصص ارتودنسی انواع ارتودنسی قدیمی‌تر (و البته به شدت نتیجه‌بخش) را نیز انجام می‌دهد؛ یعنی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک.





:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: