متخصص ارتودنسی
نوشته شده توسط : رعنا

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) و دندانپزشک هر دو به بیماران کمک می کنند تا سلامت دهان و دندان خود را ارتقا دهند؛ اما با روش های مختلف.

دندانپزشکی یک تخصص پزشکی گسترده است که به دندان ها، لثه ها، اعصاب و فک می پردازد، در حالی که ارتودنسی دندان یک تخصص در دندانپزشکی است که بر اصلاح بایت، اکلوژن و صافی دندان ها تمرکز دارد. یک تفاوت مهم این است که همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند، اما همه دندانپزشکان دارای مجوز ارتودنتیستی نیستند.

شباهت ارتودنتیست و دندانپزشک در چیست؟

شباهت اصلی بین دندانپزشک و ارتودنتیست این است که هر دو بر مراقبت از دهان تمرکز می کنند. برای مثال یک متخصص ارتودنسی در کرج می تواند در مطب دندانپزشکی کار کند و مراقبت های مشابه دندانپزشک در کرج را ارائه دهد. بنابراین از این نظر کاملا شبیه هم هستند. آنها هر دو پزشک محسوب می شوند و با دندان ها و لثه ها سر و کار دارند.

ارتودنسی چیست؟

دندان‌پزشکان عمومی بیمارانی که دچار انحرافات دندانی شده‌اند را به “ارتودنتیست” یا “متخصص ارتودنسی” ارجاع می‌دهند. ممکن است این نامرتبی یا کجی دندان‌ها در سلامتی بیمار اختلال ایجاد کرده باشد و یا ممکن است در آینده بیمار را با مشکلاتی روبه‌رو نماید. تراز نبودن دندان‌ها می‌تواند به معنی رویش کج دندان‌ها و یا ازدحام دندان‌ها در دهان بیمار تعبیر شود. حتی اگر هیچ درد و ناراحتی وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار تمایل داشته باشد، دندان‌های خود را مرتب کرده تا از ظاهر زیباتری برخوردار گردد. معمولاً متخصص ارتودنسی به کمک ابزارهایی نظیر نگه‌دارنده‌ها و هد گیر، به صاف کردن دندان‌ها مبادرت می‌ورزد تا بتوانند، ظاهر بیمار و یا توانایی جویدن و بلع غذا را اصلاح نماید.

 در جلسه اول، دندان‌ها و فک بیمار معاینه می‌شود و شاید تصویربرداری به کمک اشعه ایکس و یا قالب‌گیری از دندان‌ها نیز صورت بپذیرد. پس‌ازآن مشکلات دندانی و مسائل بیمار در رابطه با نامرتب بودن دندان‌ها به او توضیح داد می‌شود. سپس شیوه‌های مناسب درمان و گزینه‌های درمانی به بیمار معرفی می‌گردد.

ملاحظات قبل از مشاوره

توصیه دندان‌پزشک عمومی شما می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. دندان‌پزشکان عمومی به جهت مراقبت بهینه از بیمار با متخصصان ارتودنسی ارتباط و هماهنگی دارند، آن‌ها به‌طور منظم نتیجه کار ارتودنتیست‌ها را مشاهده و ارزیابی می‌کنند، بنابراین می‌توانند ارزیابی‌های خود را به شما انتقال دهند. اگر فرزند دندان‌پزشک شما، از براکت استفاده نموده است، از او بپرسید کدام متخصص ارتودنسی را انتخاب نموده است.

از دوستان، همسایگان و همکاران خود پرس‌وجو کنید. اگر قصد درمان فرزند خود را دارید، از معلمان و پدر و مادر بچه‌ها و انجمن مدرسه فرزند خود، مشورت بگیرید.

می‌توانید با بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی محل خود تماس گرفته و از آن‌ها در خصوص پیشنهاد یک متخصص خوب ارتودنسی کمک بگیرید.





:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: