کاربردهای پودر کلر استخر و مضرات آن
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از رایج ترین کاربردهای هیپوکلریت سدیم، استفاده از آن در آب استخرها است. از پودر کلر با درصد خلوص 65 درصد، 70 درصد و 90 درصد اصولا برای ضدعفونی کردن استخرها و آب آشامیدنی استفاده می شود. علاوه بر این، برای تمیز کردن سرویس بهداشتی خانگی، تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، تمیز کردن استخرهای پرورش ماهی و ضدعفونی کردن سبزیجات نیز از انواع پودر کلر استفاده می شود.

پودر کلر یکی از اصلی ترین موادی است که برای ضدعفونی کردن استخر و آب آن و همچنین جلوگیری از رشد جلبک ها، مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت خاصیت ضدعفونی کنندگی این ماده شیمیایی، در نتیجه فرآیندی به نام الکترولیز است. این ماده با شکستن دیواره های سلولیِ جلبک ها و باکتری ها، باعث اکسید شدن آنها و در نهایت از بین رفتن یا غیر فعال شدن آنها می شود.

پودر کلر در کشورهای مختلف و با برندهای متفاوتی تولید می شود و همین موضوع باعث شده است که قیمت های متفاوتی نیز داشته باشد. برای مثال قیمت کلر ایرانی کاملا متفاوت از کلر هندی، ژاپنی و ... است.

مضرات پودر کلر استخر چیست؟

با اینکه پودر کلر استخر مزایای بسیار زیادی دارد و باعث از بین بردن آلودگی ها، عوامل بیماری زا، باکتری ها و جلبک های موجود در استخر می شود، اما به دلیل بوی قوی و آزاردهنده ای که دارد ممکن است باعث تحریک چشم یا پوست شود.

همچنین برای نگهداری از این ماده شیمیایی، باید آن را به دور از هرگونه اسید، مواد و فلزات سرد و خشک نگه داشت. در صورت ترکیب پودر کلر با اسید باعث تولید گاز کلر سمی می شود که بسیار خطرناک است.

چگونه از پودر کلر استخر استفاده کنیم؟

اینکه چقدر از پودر کلر استخر استفاده کنید کاملا بستگی به نوع استخر و نتایج آزمایشات شیمیایی آب دارد. شما می توانید به صورت مستقیم کلر را به آب استخر اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پودر کلر در آب بسیار محلول است و حلالیت آن در دمای 20 درجه 214 گرم در لیتر می باشد.

روش دیگر استفاده از پودر کلر استخر این است که 3 گرم از پودر برای هر متر مکعب از حجم استخر در نظر بگیرید، سپس آن را ضربدر 3 کنید. برای مثال برای یک استخر با حجم 100 متر مکعب 300 گرم کلر نیاز است. شما می توانید پودر کلر را در یک ظرف 2 یا 3 لیتری حل کنید و سپس آن را به استخر اضافه کنید.

 





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: