کاربرد کامپوزیت دندان چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

کامپوزیت دندان یک درمان در دندانپزشکی می باشد که به دو منظور ترمیم دندان و جهت تغییر سایز، فرم و رنگ دندان استفاده می شود. کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل از جنس رزین هم رنگ دندان است که بر روی دندان فرم داده می شود و به کمک اشعه مخصوص سفت می شود.

ونیرهای دندانپزشکی به دو دسته لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم بندی می شوند. در واقع وقتی صحبت از کامپوزیت می شود، منظور همان ونیر کامپوزیتی است و هر زمان که صحبت از لمینت دندان می شود، منظور همان ونیر سرامیکی است.

کاربرد کامپوزیت دندان

در موارد زیر دندانپزشک ممکن است کامپوزیت دندان را به شما پیشنهاد دهد:

  • در صورتی که یک یا تعدای از دندان های شما دچار لب پریدگی شده باشد.
  • در صورتی که فاصله بسیار جزئی بین دندان های شما وجود داشته باشد.
  • در صورتی که تنها ایراد دندان های شما تغییر رنگ باشد.

لمینت سرامیکی و کامپوزیتی به راحتی در ظاهر لبخند شما قابل تشخیص هستند. برای مثال کامپوزیت های دندان کمی برجسته می باشند و در صورتی که دندان های طبیعی شما درشت و برجسته باشد، کامپوزیت برای شما مناسب نخواهد بود و باید از لمینت دندان استفاده کنید.

کامپوزیت دندان چند سال دوام دارد؟

به طور کلی، عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و با مراقبت های فرد این طول عمر می تواند متفاوت باشد. اما کامپوزیت های دندانی به طور کلی بین 5 تا 10 سال عمر می کنند و به عنوان یک درمان دائمی به حساب نمی آیند.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

ماکروفیل یا دانه درشت

کامپوزیت ماکروفیل یا همان دانه درشت از ذرات ۱۰ الی ۱۵ میکرومتری تشکیل می شود. در نتیجه، کامپوزیت دانه درشت دوام و مقاومت بیشتری برای دندان ها به همراه دارد و شخص مدت بیشتری می تواند از آن استفاده مفید داشته باشد.

میکروفیل یا ریزدانه

کامپوزیت دندان میکروفیل نسبت به دانه درشت از ذرات کوچکتری برای پولیش دندان ساخته می‌شود و همین موضوع موجب شده است ظاهر دندان ها کاملاً صاف، یکدست و طبیعی بدست آید. اما در عوض دوام و استحکام کامپوزیت در این مدل کمتر است.

کامپوزیت هیبریدی

این مدل کامپوزیت دندان با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تری در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. مزیت کامپوزیت های هیبریدی مقاومت بسیار خوب آنها در برابر ساییدگی و ضربه است.

نانو کامپوزیت

نانوکامپوزیت دندان جزء کاربردی ‌ترین نوع مواد حاضر است که به منظور رفع مشکلات ایجاد شده در کامپوزیت های هیبریدی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت حدود ۲۰ نانومتر است که در برابر ساییدگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: