ترموستات خودروی هیوندای و علائم خرابی آن
نوشته شده توسط : رعنا

ترموستات یکی از قطعات هیوندای و کیا و سایر خودرو ها است که بین موتور و رادیاتور خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد که دمای حرارت موتور را همواره نزدیک به دمای عملکردی آن نگه دارد. در انواع خودرو های احتراقی، سیستم خنک کننده نقش مهمی دارد و در صورت عملکرد نادرست خود هنگام جریان دادن مایع خنک کننده، باعث کاهش بازدهی موتور می شود.

دمای مناسب موتور اهمیت زیادی دارد زیرا سرد بودن بیش از حد موتور باعث بالا رفتن غلطت روغن و در نتیجه روانکاری نامناسب قطعات داخل موتور می‌ شود که باعث ایجاد آسیب به موتور می شود. همینطور بالا رفتن بیش از حد دمای موتور نیز منجر به رقیق شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری آن می ‌شود که این مسئله نیز باعث صدمه دیدن موتور خواهد شد.

عبارت " باز یا بسته ماندن ترموستات " همه شنیده ایم. زمانی که خودرو برای مدتی به طور طبیعی و بدون فشار فعالیت می کند، دمایش چندان بالا نیست و در این حال ترموستات بسته است؛ یعنی جریان مایع خنک کننده به سمت رادیاتور بسته است. اما هنگامی که خودرو در حین کار است و به دمای خاصی می رسد، یک سنسور در داخل ترموستات آن را باز می کند و مایع را به جای حرکت مستقیم به سمت موتور، به سمت رادیاتور هدایت می کند.

مایع پس از خنک شدن از طریق رادیاتور دوباره به موتور بر می گردد و دوباره زمانی که به دمای متعادل رسید ترموستات ماشین بسته می شود و آب مستقیما به موتور انتقال می یابد.

بیشتر بخوانید: درجه کیفیت لوازم یدکی هیوندای

علائم خرابی ترموستات خودرو

در صورت مشاهده مواردی احتمالا ترموستات خودروی شما آسیب دیده است. در ادامه به شایع ترین نشانه های خرابی ترموستات خودرو اشاره می کنیم:

افزایش دمای موتور

اولین، واضح ترین و نگران کننده ترین علامت خرابی ترموستات ماشین افزایش دمای آب خودرو طی 15 دقیقه ابتدای روشن بودن موتور است. این علامت معمولا اولین نشانه عملکرد نادرست ترموستات خودرو است.

نشت مایع خنک کننده در اطراف محفظه ترموستات یا زیر وسیله نقلیه

نشانه دیگر خرابی ترموستات ماشین نشت خنک کننده است. این مشکل زمانی رخ می دهد که ترموستات آب خودرو، اجازه جریان یافتن مایع خنک کننده در حالت بسته را نمی دهد. این نشتی مایع خنک کننده در مکان های مختلفی قابل توجه است، اما بیشتر در اطراف محفظه ترموستات اتفاق میفتد.

تغییرات دمایی نامنظم

نوسانات نامنظم دمای موتور در نهایت منجر به عملکرد ضعیف موتور می شود. در این حالت ممکن است دما در یک نقطه پایین باشد و کم کم زیاد شده و به صورت غیرطبیعی بالا رود.





:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: