نوشته شده توسط : رعنا

اگر دندان های کجی دارید یا وقتی دهان خود را می بندید فک بالا و پایین شما به خوبی در کنار هم قرار نمی گیرند، می توانید موقعیت دندان ها یا فک ها را اصلاح کنید که باید این مشکل را با مراجعه با متخصص ارتودنسی درمان کنید. در صورت نیاز به درمان ارتودنسی، از بریس های متحرک یا ثابتی استفاده می شود که با توجه به مشکل بیمار و شدت آن انتخاب می شوند.

در طی ارتودنسی، انواع بریس های دندانی شامل متحرک و ثابت بر روی دندان ها یا فک ها فشار وارد می کنند و آن ها را به تدریج حرکت می دهند. هنگامی که درمان پایان می یابد و بریس ها برداشته می شوند، نوبت به مرحله استفاده از نگهدارنده یا ریتینر است که شامل ریتینر ارتودنسی ثابت و متحرک هستند. این کار برای جلوگیری از بازگشت مجدد دندان ها به موقعیت اولیه انجام می شود.

ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

ریتینر ارتودنسی، سیم نازک غیر فعالی است که به پشت دندان یا همان سطح زبانی چسبانده می شود. بیمار نمی تواند نگهدارنده ثابت را بردارد. این ریتینر ها به صورت اختصاصی برای هر بیمار فرم داده می شوند تا به خوبی دندانها را در موقعیت خود نگه دارند.

مدت زمان استفاده از ریتینر ثابت چقدر است؟

معمولا بعد از اتمام طول درمان و به تشخیص متخصص ارتودنسی، اقدام به برداشتن بریس های ارتودنسی ثابت و یا متحرک می کنند. اما ممکن است شرایط درمان در همه افراد به خوبی پیش نرود و متخصص مجبور به جایگزینی ریتینرها شود. اما معمولا 6 ماه برای استفاده از ریتینر ثابت مناسب می باشد و دندان ها فیکس می شوند.

مزایای استفاده از ریتینر ثابت

علت استفاده از این ریتینر ها این است که دندان ها صاف بمانند و تغییر موقعیت ندهند. حال اگر شما از ریتینر متحرک استفاده کنید ممکن است گاهی اوقات شرایطی پیش بیاید که یادتان برود از ریتینرها استفاده کنید. این کار باعث می شود دندان های شما اصلاح نشوند و باز هم دندانها به حالت اولیه باز می گردند. اما ریتینر ثابت توسط متخصص نصب می شود و دیگر نیازی نیست که همیشه در فکر آن باشید که مبادا یادتان برود.

معایب ریتینر ثابت

در صورتیکه با دندانهای جلویی غذاهای سفت گاز گرفته شود، نگهدارنده ثابت می تواند بشکند یا دچار اعوجاج گردد. از این رو در خوردن مواردی نظیر تکه های یخ، میوه های هسته دار، نان خشک، آب نبات های سخت و … مراقب باشید و از گاز گرفتن هر خوراکی از قبیل خیار، سیب، ساندویچ و …با دندانهای جلوی خود بپرهیزید.

منبع

 





:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: