آیا ارتودنسی سفید رنگ یا سرامیکی محدودیت غذایی دارد؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی دندان شاخه ای از دندانپزشکی است که در آن به بهبود و ترمیم ناهنجاری های دندانی مانند فاصله دندان، شلوغی دندان ها و ... پرداخته می شود. این درمان علاوه بر اینها از بروز مشکلاتی مانند سایش دندانها و مشکلات فکی و ... نیز جلوگیری می کند. ارتودنسی دندان به دو دسته اصلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می شود که هر کدام نیز انواع مختلفی دارند. در این مطلب قصد داریم درباره ارتودنسی سفید یا همان ارتودنسی سرامیکی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

ارتودنسی سفید یا سرامیکی نوعی ارتودنسی ثابت است که در آن دستگاه ارتودنسی با چسب مخصوصی روی دندان های فرد چسبانده می شود و از اجزای اصلی بریس و سیم ارتودنسی تشکیل شده است. تفاوت این ارتودنسی با ارتودنسی ثابت فلزی سنتی در این است که براکت ها در این روش درمانی از جنس سرامیک بوده و بی رنگ هستند. لازم است این نکته را نیز ذکر کنیم که براکت های این ارتودنسی از براکت های فلزی از نظر سایز بزرگتر بوده و به اندازه آنها سخت نیستند و بیشتر در معرض شکستن قرار دارند.

این ارتودنسی برای کسانی که بنا بر دلایلی مانند موقعیت شغلی خود تمایلی به دیده شدن دستگاه ارتودنسی خود ندارند، مناسب بوده و در حقیقت این ارتودنسی در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد.

آیا درمان با ارتودنسی سفید محدودیت غذایی دارد؟

در حالت کلی کسانی که تحت درمان با ارتودنسی ثابت قرار می گیرند باید رژیم غذایی جدیدی را دنبال کنند که این رژیم شامل عدم مصرف غذاهای سفت مانند ته دیگ و آب نبات است. زیرا در این صورت امکان شکستن و یا حتی کنده شدن براکت ها وجود دارد و این پروسه درمان را طولانی تر می کند.

در صورت استفاده از ارتودنسی سرامیکی این محدودیت ها بیشتر نیز می شود. به طور مثال باید از مصرف مواد غذایی رنگی تا حد امکان پرهیز کرد زیرا باعث می شود براکت های شفاف ارتودنسی به مرور زمان زرد شوند.

چه کسانی نمی توانند از ارتودنسی سفید رنگ استفاده کنند؟

کسانی که قهوه زیاد مصرف می کنند و یا سیگار می کشند بهتر است از این ارتودنسی استفاده نکنند زیرا امکان رنگ گرفتن و ایجاد لکه بر روی براکت های سرامیکی آنها وجود دارد. همینطور کسانی که مشکلات شدید دندانی دارند بهتر است از ارتودنسی فلزی معمولی استفاده کنند زیرا به دلیل سرامیکی و شکننده تر بودن براکت های سرامیکی، نمی توان به اندازه براکت های فلزی به آنها فشار وارد کرد.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: