ارتودنسی متحرک و انواع آن را بشناسیم
نوشته شده توسط : رعنا

با گذشت سالها، افراد روز به روز به زیبایی و سلامت دندان های خود اهمیت بیشتری داده اند و بیشتر سعی در درمان مشکلات خود کرده اند. ارتودنسی دندان یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای درمان مشکلات و ناهنجاری های فک و دندانها است که مشکلاتی مانند نامرتبی دندان ها، فاصله بین دندانی، جلو وعقب بودن فک ها و ... را برطرف می کند.

ارتودنسی دندان به دو دسته کلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می شود که هرکدام از اینها نیز خود انواع مختلفی دارند و تشخیص بهترین روش درمان توسط این انواع به عهده متخصص ارتودنسی دندان است.

ارتودنسی متحرک چیست؟

همانطور که از نام این درمان پیداست، امکان جابجایی و خارج کردن دستگاه ارتودنسی توسط بیمار در این روش وجود دارد. پلاک های ارتودنسی متحرک متناسب با فرم دندان های هر فرد قابل گیری شده و سپس در لابراتوار ساخته می شود. ارتودنسی متحرک برای درمان مشکلات و ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی کاربرد دارد و نمی توان مشکلات شدید را با آن درمان کرد.

مدت زمان ارتودنسی متحرک به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار و روش درمان دندان های فرد بستگی دارد اما به طور میانگین بین 3 تا 12 ماه طول می کشد.

انواع ارتودنسی متحرک دندان

همانطور که گفتیم ارتودنسی متحرک انواعی دارد که شامل موارد زیر می شود:

الاینرها یا اینویزیلاین

رایج ترین روش ارتودنسی متحرک، ارتودنسی اینویزیلاین است که درمان دندان ها از طریق پلاک های پلاستیکی شفاف ارتودنسی انجام می شود. این ارتودنسی معروف ترین و پرطرفدارترین روش ارتودنسی نامرئی است.

ریتینر ارتودنسی

بعد از گذشتن کامل دوره درمان و به منظور تثبیت درمان ارتودنسی، ممکن است متخصص ارتودنسی استفاده از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی را برای مدتی به بیمار پیشنهاد دهد.

هدگیر ارتودنسی

هدگیر ارتودنسی نوعی ارتودنسی پیشگیرانه است و برای درمان اختلالات رشد فک در کودکان مانند اوربایت شدید و ... در سن پایین استفاده می شود.

وسیع دهنده کام

وسیع کننده کام نیز نوعی دستگاه ارتودنسی پیشگیرانه در کودکان است که از آن به منظور گسترش دادن فضای کام به ویژه در فک بالا استفاده می شود.

ارتودنسی فانکشنال

این ارتودنسی برای برطرف کردن مشکلات فکی کاربرد دارد و از این دستگاه ارتودنسی به منطور جلو آوردن فک پایین و یا عقب کشیدن فک بالا استفاده می شود. در نتیجه می توان گفت که رایج ترین کاربرد این نوع ارتودنسی متحرک، درمان انحرافات فک، برطرف کردن انواع مشکلات بایت دندان ها مانند اوپن بایت یا اوربایت و سایر ناهنجاری های ناحیه فک است.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: