آشنایی با انواع ارتودنسی ثابت دندان
نوشته شده توسط : رعنا

سالهاست که انواع مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها با روشی به نام ارتودنسی دندان درمان می شوند. ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد و در طی سال ها به مرور پیشرفت هایی کرده و تنوع زیادی پیدا کرده است. دو نوع اصلی ارتودنسی دندان، ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است که در این مطلب قصد داریم تا با ارتودنسی ثابت، مزایا و معایب آن به طور کامل آشنا شویم.

ارتودنسی ثابت چیست؟

رایج ترین، قدیمی ترین و در حقیقت بهترین روش در بین انواع ارتودنسی دندان، ارتودنسی ثابت است که می تواند تقریبا تمامی مشکلات دندانها را درمان کند. همانطور که از نامش پیداست، براکت های این ارتودنسی به طور ثابت در طول دوره درمان بر روی دندان های فرد چسبیده می شوند و اماکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان وجود ندارد.

بریس های ارتودنسی ثابت دندان تمامی مشکلات دندان از خفیف گرفته تا شدید را می تواند جبران کند. در این درمان چون امکان دسترسی به برخی فسمت های دندان وجود ندارد و یا سخت است، بیمار باید بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت کند تا دندان های فرد دچار تغییر رنگ و پوسیدگی نشود.

انواع ارتودنسی ثابت دندان 

اساس کار و اجزای تشکیل دهنده ارتودنسی ثابت در تمامی انواع یکسان است اما تفاوت هایی نیز باهم دارد که باعث به وجود آمدن انواع مختلف ارتودنسی ثابت شده است. لازم به ذکر است که طول درمان ارتودنسی ثابت به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت ناهنجاری دندان ها، سن، نوع ارتودنسی انتخابی و ... دارد ولی به طور متوسط بین 1 تا 2 سال طول می کشد.

این انواع شامل موارد زیر می شوند:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی قدیمی ترین روش ارتودنسی است که از بریس ها و براکت های فلزی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی استفاده می شود.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی در حقیقت همان ارتودنسی ثابت سنتی است با این تفاوت که در این نوع ارتودنسی ثابت، از براکت های سرامیکی همرنگ دندان استفاده می شود و خیلی قابل مشاهده نیست. این ارتودنسی جزو انواع ارتودنسی نامرئی به حساب می آید.

در این ارتودنسی بی رنگ، امکان شکستن براکت ها بیشتر است زیرا از جنس سرامیک بوده و مقاومت کمتری به نسبت براکت های فلزی دارد.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون که به آن خودتنظیم شونده هم می گویند، همان ارتودنسی ثابت فلزی است که در آن بریس ها کشویی بوده و براکت ها به طور خود به خودی توسط سیم های ارتودنسی تنظیم می شوند. طول درمان با این روش ارتودنسی بسیار کوتاه تر از سایر روش هاست.

ارتودنسی پشت دندان یا لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی ارتودنسی ثابتی است که به براکت های ارتودنسی به جای چسبیدن بر روی دندان ها، به پشت دندان ها چسبانده می شوند و قابل مشاهده نیستند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: