اصلی ترین علل حساسیت دندان کودکان چیست؟
نوشته شده توسط : رعنا

کودکان و بزرگسالان به دلایل مختلفی حساسیت دندان را تجربه می کنند که معمولا بعد از خوردن غذاهای سرد و گرم و یا مسواک زدن ایجاد می شود که همراه با یک سوزش دردناکی است. در این مقاله قصد داریم تا حساسیت دندان کودکان و علل مختلف آن را برای شما توضیح دهیم.

چگونه دندانها حساس می شوند؟

زمانی که عاج دندان به دلیل از بین رفتن مینای دندان یا بافت لثه در معرض دید قرار بگیرد و یا بدون حمایت پوشش خود بشود که توسط مینای دندان انجام می شود، اعصاب دندان به وسیله محرک های مختلفی مانند سرما، گرما، مسواک زدن و یا مصرف برخی مواد غذایی شیرین تحریک می شوند.

در اثر این اتفاق دندان ها فورا احساس تیر کشیدن و درد می کند که بلافاصله بعد از دور شدن آن عامل محرکه این درد فروکش می کند.

علل حساسیت دندان کودکان

دلایل مختلفی برای حساس شدن دندان در کودکان وجود دارد که متخصصان دندانپزشکی کودکان، معم ترین این علت ها را موارد زیر معرفی کرده اند:

وارد شدن آسیب به دندان: هنگامی که دندانی در اثر وارد شدن ضربه و آسیبی ترک می خورد و یا می شکند، مینای دندان آسیب می بیند که باعث می شود عاج حساس دندان که در زیر آن قرار دارد، بیرون افتد و دیده شود. همانطور که گفتیم این اتفاق باعث حساس شدن دندان کودک می شود. به دلیل اینکه کودکان بیشتر در معرض ضربه و آسیب به دندان های خود هستند، این موضوع بیشتر در آنها اتفاق میفتد.

درآمدن یا جوانه زدن دندان های دائمی: هنگام از دست دادن دندان های شیری و جوانه زدن دندان های دائمی، درجه خفیفی از حساسیت دندان برای کودک اتفاق می افتد. این در حالی است که خود در آمدن دندان به طور مستقیم باعث حساسیت دندان کودکان نمی شود.

پوسیدگی دندان و سوراخ شدن آن: پوسیدگی دندان و حفره های دندان می توانند باعث حساسیت دندان کودکان و ناراحتی دندان شوند که به درمان سریع نیاز دارد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

درمان حساسیت دندان کودکان

چندین روش برای درمان حساسیت دندان داریم که در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می کنیم:

رعایت بهداشت دهان و دندان: رعایت نکات مراقبتی از دهان و دندان به کاهش حساسیت دندان گودکان کمک می کند. این نکات شامل دو بار مشواک زدن در روز و کشیدن نخ دندان است که باعث تمیز دندان ها و همینطور لثه ها می شود. همچنین خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.

فلوراید تراپی: اگر حساسیت دندان کودکان به دلیل حفره ها و سوراخ های دندانی باشد، یکی از روش های کاهش حساسیت دندان، فلوراید تراپی است. فلوراید مینای دندان شما را تقویت می کند و خطرات پوسیدگی گسترده دندان را کاهش می دهد.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: