ارتودنسی دندان چه انواعی دارد؟
نوشته شده توسط : رعنا

افراد روز به روز بیشتر به فکر زیبایی لبخند و همینطور چهره می افتند. نقش دندان ها در زیبایی چهره انکار شدنی نیست به همین دلیل افراد به دنبال راه هایی برای برطرف کردن مشکلات دندان های خود و زیبایی بخشیدن به آنها هستند. یکی از مشکلات رایج دندان ها مربوط به بی نظمی و به هم ریختگی دندان می شود که این مشکل با ارتودنسی دندان قابل اصلاح است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که در آن به اصلاح و درمان ناهنجاری ها و مشکلات دندان ها و فکین پرداخته می شود و متخصص ارتودنسی با روش های متفاوتی این بی نظمی های دندان ها را درمان می کند. مشکلات دندانی علاوه بر تاثیر منفی در زیبایی دندان ها، می توانند زمینه ساز بیماری های مختلف دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان باشند.

با پیشرفت علم در این حوزه از دندانپزشکی، روش های مختلفی در درمان ارتودنسی دندان به وجود آمده است که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و همینطور برای درمان انواع مختلف ناهنجاری های دندان و فک مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع ارتودنسی دندان شامل چیست؟

ارتودنسی دندان به دو دسته کلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می شود که هر کدام از این ها نیز زیر دسته ها و انواع دیگری دارند. از جمله انواع ارتودنسی دندان عبارتند از:

ارتودنسی ثابت

همانطور که نام این ارتودنسی پیداست، دستگاه ها و تجهزیات استفاده شده در این نوع ارتودنسی در تمام مدت طول درمان به صورت ثابت بر روی دندان های فرد چسبانده شده اند و امکان در آوردن آنها در دوره درمان وجود ندارد. در بریس های ارتودنسی ثابت از سیم ها و براکت های فلزی یا سرامیکی برای اصلاح موقعیت دندان ها استفاده می شود. این سیم و براکت ها لازم است تا چند وقت یکبار توسط متخصص ارتودنسی بررسی و تنظیم شوند.

برسی های فلزی قدیمی ترین و البته رایج ترین انواع ارتودنسی دندان هستند که برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی از آنها استفاده می شوند.

ارتودنسی متحرک

از ارتودنسی متحرک هنگامی استفاده می شود که شدت ناهنجاری های دندان ها خفیف تا متوسط باشد. در ارتودنسی متحرک امکان درآوردن دستگاه ارتودنسی در طول درمان وجود دارد. به این صورت که در طول روز حداکثر 2 ساعت و به هنگام مشواک زدن، غذا خوردن و نخ دندان کشیدن می توانید این دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید. باید به این نکته توجه کنید که اگر بیش از 3 ساعت برسی های متحرک را از دهان خود خارج کنید درمان شما به نتیجه دلخواه نمی رسد.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: