با ارتودنسی متحرک بیش تر آشنا شوید.
نوشته شده توسط : رعنا

در صورتی که میزان مشکلات دندان و فک شما جزئی یا متوسط باشد می توان با ارتودنسی متحرک این مشکلات را درمان کرد. دستگاه های ارتودنسی متحرک بر خلاف ارتودنسی ثابت قابلیت جا به جا شدن دارد و فرد هر زمان که بخواهد می تواند بریس ها را از دهان خود خارج کند.

انواع ارتودنسی متحرک

از جمله رایج ترین انواع ارتودنسی متحرک عبارتند از الاینر ارتودنسی، ریتینر، هدگیر ارتودنسی، وسیع کننده کام، فضا نگهدار و … که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند البته هزینه ارتودنسی متحرک با هر کدام از این دستگاه ها هم کاملا متفاوت از یکدیگر است.

الاینر ارتودنسی

الاینرهای ارتودنسی نوعی قالب دندانی شفاف از جنس پلاستیک هستند که روی دندان ها سوار می شوند و بدون اینکه کسی متوجه درمان ارتودنسی شما شود باعث مرتبط شدن دندان های شما می شود. به الاینرهای ارتودنسی ارتودنسی بی سیم، ارتودنسی شفاف و ارتودنسی نامرئی هم گفته می شود. پلاک های ارتودنسی شفاف به دو قسمت تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • پلاک متحرک فک بالا
  • پلاک متحرک فک پایین

قبل از شروع درمان ارتودنسی بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری از فک بیمار اسکن می گیرد و براساس نوع و شدت ناهنجاری، تعداد پلاک ها و طول درمان را مشخص می کند. برای مثال ممکن است برای یک بیمار ۱۵ پلاک ساخته شود که به توصیه متخصص ارتودنسی بیمار تنها ۲ الی ۳ هفته از یک پلاک استفاده می کند و سپس نوبت به استفاده از پلاک دوم، سوم و … در آخر پلاک پانزدهم می شود.

از جمله مزایای الاینرهای ارتودنسی می توان در وهله اول به نامرئی بودن و سپس به متحرک بودن آن اشاره کرد.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

پس از اتمام طول دوره درمان ارتودنسی متخصصین ارتودنسی اصولا استفاده از ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی را توصیه می کنند. از ریتینرها به منظور تثبیت درمان ارتودنسی استفاده می شود و در صورت استفاده از آنها احتمال بازگشت ارتودنسی به صفر می رسد.

می بایست از این دستگاه ارتودنسی متحرک به مدت حداقل یک سال به صورت تمام وقت استفاده شود و تنها در زمان غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید دستگاه را از دهانتان خارج کنید. پس از گذشت یک سال تنها در هنگام خواب باید از ریتینرها استفاده کنید.

بسیاری از بیماران هستند که به رغم تمام شدن طول درمان ارتودنسی و صرف هزینه زیاد بابت درمان، به دلیل عدم استفاده صحیح از ریتینرها مجددا دچار برگشت درمان ارتودنسی می شوند و چاره ای جز درمان مجدد ارتودنسی ندارند. بنابراین اول اینکه اگر پزشک شما تشخیص می دهد که پس از اتمام درمان ارتودنسی از ریتینرها استفاده کنید حتما به حرف وی گوش کنید و دوم اینکه در استفاده از ریتینرها دقت داشته باشید و کاملا اصولی از آنها استفاده کنید.

انواع ریتینرها شامل ریتینرهای ثابت و متحرک هستند. اما ما در این جا درباره نگهدارنده های متحرک صحبت کردیم. دو نمونه دیگر از نگهدارنده های متحرک شامل نگهدارنده هاولی و نگهدارنده شفاف است که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.





:: موضوعات مرتبط: SPONSERED , ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: