رژیم سالمندی و تغذیه مناسب سالمندان شامل چه مواد غذایی است؟
نوشته شده توسط : رعنا

داشتن تغذیه مناسب در تمامی سنین حائز اهمیت است زیرا انرژی شما را تامین می کند و می تواند از بروز ابتلا به برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی برخی سرطان ها جلوگیری کند. در سالمندان رعایت و پیروی از یک تغذیه سالم و یک رژیم سالمندی مناسب سخت تر است و این می تواند وابسته به دلایلی مانند تنها زندگی کردن و وضعیت سلامتی آنها که آشپزی را برایشان سخت تر می کند، باشد.

تغذیه مناسب سالمندان

یک رژیم سالمندی باید حاوی مواد زیر باشد:

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب با امگا 3 بالا

اسیدهای چرب امگا 3 برای سالمندان بسیار مفید هستند و از بروز آرتروز، روماتیسم، سرطان و مشکلات قلبی جلوگیری می کنند. بنابراین به یاد داشته باشید که اسیدهای چرب با امگا 3 را حتما در تغذیه سالمندان جای دهید.

مواد غذایی سرشار از فیبر

با بالا رفتن سن سیستم گوارش کندتر کار می کند و دیواره های دستگاه گوارش ضخیم تر می شوند که همین مشکل به دلیل انقباضات کندتر و کمتر، باعث می شود که فرد در سنین سالمندی دچار یبوست شود. همچنین مصرف این مواد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: استپ ورن و روش های درمان آن

هزینه عمل اسلیو معده

مواد غذایی سرشار از منیزیم

بیش از صد عملکرد بیولوژیکی بدن وابسته به منیزیم است. در صورتی که بدن منیزیم کافی داشته باشد، فرد در کنار سیستم ایمنی قوی و استخوان های مستحکم، یک قلب سالم دارد. هر چه سن بالاتر می رود، جذب منیزیم در بدن کاهش پیدا می کند که به همین دلیل پزشکان به برخی سالمندان توصیه می کنند برای افزایش جذب منیزیم مصرف دارو را توصیه می کنند. همچنین منیزیم بیشتر در سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و آجیل یافت می شود.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C

آنتی اکسیدان های ویتامین C باعث پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی می شوند. علاوه بر این ویتامین سی در کلاژن سازی و در نتیجه افزایش خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

مواد غذایی سرشار از کلسیم

کلسیم باعث استحاک استخوان ها می شود و همینطور تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون افراد دارد. مانند منیزیم، با بالا رفتن سن جذب کلیسیم در بدن فرد کاهش پیدا می کند و گاهش نیاز است که در کنار مصرف مواد غذایی سرشاز از کلسیم، مکمل های کلسیم دار هم مصرف کرد تا میزان کلسیم بدن به میزان کافی خود برسد.

منبع: https://www.foodonly.ir/





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: