ارتودنسی دندان ثابت را می شناسید؟
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی ثابت دندان به این معنی است که بیمار به هیچ عنوان در طول درمان نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را که روی دندان هایش نصب شده از روی دندان و دهانش خارج کند. در ارتونسی ثابت، اجزا استفاده شده ر آن شبیه به جواهر هستند که نام آنها براکت می باشد و به دندان متصل می شوند و ثابت می مانند. برخلاف ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت به همکاری زیاد بیمار در طول درمان احتیاج ندارد.

درمان مشکلات دندانی توسط ارتودنسی ثابت دندان به طور متوسط حدود دو سال زمان می برد که ممکن است با توجه به نوع ناهنجاری دندان های بیمار و شدت آن ادامه پیدا کند. همچنین در طول دوره ارتودنسی ثابت باید نکاتی را در مورد غذا و خوردن خوراکی‌های مختلف رعایت کنید. مثلاً خوراکی‌هایی مانند ته دیگ، ذرت، میوه های دانه دار، غذاهای جامد سفت و خشک نباید مصرف شود. در غیر اینصورت، براکت از دندان جدا می شود و باید با یک براکت جدید جایگزین شود. در نتیجه باعث طولانی مدت شدن دوره درمان می شود.

همچنین در طول درمان ارتودنسی به صورت ثابت ، بیمار برای جلوگیری از تغییر رنگ و پوسیدگی دندان هایش باید مراقبت های ویژه را انجام دهد.

بیشتر بدانید: هزینه ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسی ثابت به چه شکل است؟

درمان های ارتودنسی ثابت دندان می‌تواند حدود یک میلی متر در ماه حرکت کند. در بعضی از موارد هم ممکن است دندان ها بر اساس نوع پیچیدگی و شلوغی بیش از اندازه شان، کشیده شوند. این در زمانی اتفاق می‌افتد که فک بیمار جا برای حرکت دندان نداشته باشد. بنابراین، بین دو تا چهار دندان معمولاً در این موارد کشیده می شود. بیمار پس از آنکه ارتودنسی روی دندان هایش قرار گرفت باید به صورت ماهانه به دندانپزشک و ارتودنتیست خود مراجعه کند تا بتواند روند درمان را مشاهده کند و دندان ها را بررسی کند.

در زمان مراجعه در هر جلسه نوار های الاستیک سیمی یا فنرهای ارتودنسی ممکن است باعث ایجاد درد شوند.  به این دلیل که تمام آنها باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند و تا چند روز پس از تعویض ممکن است ایجاد ناراحتی یا درد کند که پس از گذشت چند روز بیماران عادت می کند و دیگر درد ندارند.

همچنین ممکن است به صورت خیلی نادر وقتی که ارتودنسی تعویض می شود یکی از گیره های آن جدا شود و باعث درد در لثه و دندان بیمار شود. در این حالت اگر پس از چند روز درد برطرف نشد، باید بیمار در اسرع وقت یک ویزیت اضطراری داشته باشد.

برای برخی از افراد سوال پیش می آید که آیا درد ارتودنسی زیاد است؟ باید در پاسخ بگوییم که ممکن است کمی طول بکشد تا دهان شما به بریس های ارتودنسی عادت کند اما در صورتی که به شما آسیب برساند و باعث ایجاد زخم شود، با مراجعه به پزشک می توانید این مشکلات را حل کنید. این موارد جزو مشکلات ارتودنسی ثابت محسوب می شوند.

منبع: https://www.karajortho.ir/





:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: