محاسبه شاخص توده بدنی بر اساس استخوان بندی چگونه است؟
نوشته شده توسط : رعنا

BMIبه معنای شاخص توده بدنی است. BMI به نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می ‌دهد یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر. اگر BMI افراد خارج از محدوده سالم باشد، ممکن است سلامتی فرد به خطر بیفتد.

اضافه ‌وزن می ‌تواند منجر به انواع بیماری ها مانند دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی شود. وزن بسیار کم نیز می‌ تواند خطر سوء تغذیه، پوکی ‌استخوان و کم‌ خونی را افزایش دهد. نکته مهم این است که بی ام آی، چربی بدن را مستقیماً اندازه ‌گیری نمی‌ کند. این معیار استاندارد می ‌تواند به پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک بسیاری کند.

فرمول محاسبه شاخص توده بدنی

محاسبه bmi بسیار آسان است شما می توانید وزن خود را بر حسب کیلوگرم تقسیم مجذور قد خود بر حسب متر کنید.

شاخص توده بدنی بر اساس استخوان بندی

در فرمول شاخص توده بدنی هیچ جایگاهی برای تفاوت های بدنی، استخوان بندی، حجم عضله و .... دیده نمی شود. برای مثال برای ورزشکاران سنگین وزن اگر از این فرمول استفاده کنید، نشان می دهد که این فرد دچار اضافه وزن یا حتی چاقی است. در حالی واقعیت چیز دیگری است و توده بدنی او عضله است نه چربی! در واقع بزرگ ترین ایراد فرمول شاخص توده بدنی، در نظر نگرفتن توده عضلانی است.

دقت BMI

 BMIتغییرات طبیعی در شکل بدن را در نظر می‌ گیرد و محدوده وزنی سالم را برای یک قد خاص در افراد محاسبه می ‌کند. علاوه بر اندازه گیری شاخص توده بدنی افراد، پزشکان هنگام ارزیابی وزن سالم عوامل دیگری را نیز در نظر می ‌گیرند. لازم است بدانید که ماهیچه بسیار متراکم تر از چربی است؛ بنابراین افراد عضلانی، مانند بوکسورهای سنگین وزن، مربیان وزنه برداری و ورزشکاران ممکن است وزنی سالم داشته باشند در حالی که BMI آنها در دسته افراد چاق طبقه بندی می شود.

علاوه بر این نژاد افراد نیز می‌ تواند بر روی برخی از شرایط سلامتی وی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بزرگسالان با نژاد آسیای جنوبی با شاخص توده بدنی 23 که معمولاً سالم تلقی می ‌شود، بیشتر در معرض برخی مشکلات سلامتی مانند دیابت قرار دارند.

زنان باردار نیز نباید از BMI به عنوان معیار چاقی و لاغری خود استفاده کنند زیرا این عدد در زنان باردار به علت ثابت نبودن وزن دقیق نیست و شاخص توده بدنی زنان باردار عموما بالاست. در صورتی که نگران وزن خود هستید، می ‌توانید از متخصصین تغذیه مشاوره بگیرید.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: