ارتودنسی دندان و انواع آن
نوشته شده توسط : رعنا

ارتودنسی یکی از بهترین و اصلی ترین روش های درمان مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان است. قصد داریم در ادامه این مطلب توضیحاتی درباره ارتودنسی دندان و انواع آن در اختیار شما قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان چیست؟

یکی از گسترده ترین شاخه های دندانپزشکی که در آن به برطرف کردن انواع ناهنجاری های دندان و فک پرداخته می شود، ارتودنسی دندان است. اولین ارتودنسی دندان در مصر باستان انجام شد و تا به امروز با پیشرفت های مهم و چشمگیری رو به رو شده که منجر به به وجود آمدن انواع مختلف ارتودنسی دندان شده است. ارتودنسی دندان به دو دسته اصلی ارتودنسی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود که هرکدام باز انواع خاص خود را دارند.

انواع ارتودنسی دندان

اصلی ترین دسته بندی ارتودنسی دندان شامل موارد زیر می شود:

ارتودنسی ثابت

همانطور که از نام این ارتودنسی پیداست تا پایان درمان ارتودنسی، امکان خارج کردن بریس های ارتودنسی برای شما امکان پذیر نیست و براکت ها و سیم ارتودنسی به صورت دائمی بر روی دندان های شما قرار گرفته اند. ارتودنسی ثابت انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

  • ارتودنسی سنتی فلزی: رایج ترین نوع ارتودنسی ثابت دندان است و همه ناهنجاری های دندانی را برطرف می کند.
  • ارتودنسی سرامیکی: همان ارتودنسی فلزی سنتی است با این تفاوت که جنس براکت ها به جای فلز، سرامیکی است و باعث می شود زیاد قابل مشاهده نشود. این ارتودنسی جزو ارتودنسی های نامرئی به حساب می آید.
  • ارتودنسی لینگوال: ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی همان ارتودنسی فلزی است که به جای نصب بر روی دندان ها، در پشت و در حقیقت در داخل دندان ها نصب می شود و باعث می شود کسی متوجه ارتودنسی شما نشود.
  • ارتودنسی دیمون: ارتودنسی دیمون که به ارتودنسی خود تنظیم شونده نیز معروف است، ارتودنسی فلزی ای است که در آن براکت ها به صورت خود به خود تنظیم می شوند و برای این کار نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی نیست.

ارتودنسی متحرک

این نوع ارتودنسی، برخلاف ارتودنسی ثابت قابلیت این را دارد که به طور موقت و در زمان غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج شود و دوباره در دهان قرار بگیرد. ارتودنسی 2 نوع دارد که شامل ارتودنسی اینویزیلاین یا شیشه ای و ارتودنسی ای با پلاک های متحرک فلزی می شود که سقف دهان را به طور کامل پوشش می دهد. ارتودنسی اینویزیلاین که نوعی ارتودنسی نامرئی است به جای براکت و سیم های فلزی از پلاک های بی رنگ و شفافی تشکیل شده است.





:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: