روغن گیربکس خودرو و کاربردهای آن
نوشته شده توسط : رعنا

در خودروها، انواع سیالات متفاوتی وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند، مانند روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و ....

روغن گیربکس که به آن روغن واسکازین و روغن جعبه دنده نیز گفته می شود، یک مایع لغزنده بوده و یکی از مهم ترین سیالات موجود در خودرو است. این روغن روان کننده ای برای بخش های متحرک داخل گیربکس است و همچنین مانع از اصطکاک آنها با یکدیگر می شود. همچنین در جعبه دنده اتوماتیک، این سیال به عنوان خنک‌ کننده و یک سیال لزج عمل کرده که وظیفه انتقال قدرت از موتور به جعبه دنده را دارا می باشد.

نکته ای که درباره این روغن باید دانست این است که این روغن مانند تمامی روغن ها مصرفی است و در زمان های مشخصی لازم است تا تعویض شود وگرنه برای خودرو و سایر قطعات هیوندای، کیا و ... مشکل ساز خواهد بود.

زمان تعویض روغن گیربکس

تمامی اطلاعات روغن گیربکس و زمان تعویض آن در دفترچه راهنمای خودرو نوشته است. به طور معمول روغن گیربکس خودور با جعبه دنده اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود؛ البته لازم به ذکر است که اگر خودرو در شرایط سخت و تحت فشار قرار گرفته باشد این عدد به ۳۰ هزار کیلومتر تقلیل پیدا می ‌کند. زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک نیز هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار است که این عدد در برخی از خودروها به ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز می ‌رسد.

بیشتر بخوانید: خودروی هیوندای

عوض نکردن به موقع روغن گیربکس چه عواقبی دارد؟

همانطور که گفتیم وظیفه روغن گیربکس روانکاری و روغن کاری قطعات متحرک گیربکس است و در صورتی که سطح این روغن کم شود (به دلیل نشتی) و یا خاصیت قبلی خود را از دست بدهد، باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات و در نتیجه آسیب گیربکس می شود. گیربکس جزو قطعات گران قیمت خودرو به حساب می آید و نادیده گرفتن بررسی ‌های دوره‌ ای آن و عدم تعویض به موقع آن بسیار هزینه بر خواهد بود.

بررسی میزان روغن گیربکس خودرو

در خودروهایی با گیربکس دستی معمولا میله نشانگر سطح روغن قرار داده نشده است و برای بررسی میزان روغن گیربکس باید به تعمیرکار مراجه کرد. اما اگر صاحب خودرویی با گیربکس اتوماتیک هستید، در خودروی شما میله نشانگر روغن قرار داده شده است. برای چک کردن سطح روغن باید در حالی که موتور روشن و در حال گرم شدن است، خودرو را در حالت پارک قرار داده و میله نشانگر را در مخزن روغن کنید و در بیارید.





:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: