ارتودنسی ژله ای در چه مواردی استفاده می شود؟
نوشته شده توسط : رعنا

روشی که برای درمان ناهنجاری های دهان و دندان از آن استفاده می شود، ارتودنسی دندان است. اما یکی از دلایلی که باعث نگرانی افراد در این زمینه می شود، دیده شدن اجزای ارتودنسی دندان توسط دیگران است. گاهی این نگرانی تا حدی زیاد است که مانع از درمان فرد می شود. اما دیگر جای نگرانی نیست، زیرا با پیشرفت علم و فناوری روش های مختلفی برای درمان ارتودنسی به وجود آمده که یکی از آنها ارتودنسی ژله ای یا ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی ژله ‌ای یکی از انواع ارتودنسی متحرک است که جنس آن پلاستیک مخصوصی است و به صورت شفاف و نامرئی و به صورت اختصاصی برای هر بیمار با توجه به وضعیت و شدت ناهنجاری او طراحی و ساخته می شود. استفاده از این نوع ارتودنسی متحرک، دیده شدن دستگاه و پلاک های ارتودنسی را به حداقل می رساند.

مشکلاتی که با ارتودنسی ژله‌ای قابل درمان هستند

این نوع ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط کاربرد دارد و برای درمان ناهنجاری های شدید نمی توان از آن استفاده کرد. مشکلات قابل درمان با این ارتودنسی شامل موارد زیر می شوند:

  • اوربایت: حالتی است که دندان‌ های ردیف بالا به نسبت دندان‌ های ردیف پایین، بیشتر از حد نرمال جلوتر هستند.
  • کراس بایت: حالتی است که هنگام بسته بودن دهان، دندان‌ های ردیف بالا و پایین با یکدیگر هم ‌تراز یا هم محور نباشند.
  • فاصله زیاد بین دندان‌ ها: حالتی که به دلیل رشد بیش از حد و غیرطبیعی استخوان فک یا حرکت دندان‌ ها به دلیل وجود دندان غایب (پنهان) یا نبود دندان ایجاد شده است.
  • برگشت دندان‌ ها به حالت اولیه پس از انجام ارتودنسی ثابت: پس از انجام کامل ارتودنسی ثابت، امکان برگشتن دندان ‌ها به حالت اولیه تا چند ماه وجود دارد. برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ ها به حالت اولیه، ارتودنسی ژله ‌ای قابل استفاده است.

نحوه درمان ارتودنسی ژله‌ای

در جلسه اول از دندان و فک بیمار قالب گیری می شود و سپس به لابراتوار ارسال شده تا پلاک های ارتودنسی موردنظر برای فرد ساخته شود. پس از آماده شدن این پلاک ها نوبت به قرار دادن آنها بر روی دندان بیمار توسط متخصص ارتودنسی است تا وضعیت قرارگیری آنها بر روی دندان ها چک شود. در این جلسه ارتودنتیست تعدادی پلاک به فرد می دهد و بیمار باید این پلاک ها را 2 هفته استفاده کرده و سپس آن را با پلاک بعدی که متخصص ارتودنسی مشخص کرده است تعویض کند.

این پلاک ها به مرور زمان دندان ها را تحت فشار قرار داده و به سمت مسیر درست خود حرکت می دهد و باعث اصلاح و درمان ناهنجاری دندان و فک می شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/





:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: