با انواع لمینت دندان آشنا شویم
نوشته شده توسط : رعنا

لمینت دندان روکشی نازک است که برای اصلاح عیوب مختلف دندان بر روی آن چسبانده می شود. این لایه نازک می تواند در رنگ های مختلفی برای فرد تهیه شود که او می تواند آن رنگ را خود انتخاب کند. لمینت دندان یکی از رایج ترین روش های اصلاح شکل ظاهری دندان ها و همچنین سفید کردن آنها است. این روش مناسب افرادی است که دندان های نامرتب، لب پریده، شکسته و زرد رنگ دارند.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان به دو دسته رزین کامپوزیت و لمینت سرامیکی تقسیم بندی می شود که بر اساس جنس مواد به کار رفته در آنها، هزینه، طول عمر و روش انجامشان تا حدودی متفاوت است.

رزین کامپوزیت

این نوع از لمینت دندان درواقع ارزان ترین نوع است و اصولا 5 الی 7 سال ماندگاری دارند. در این درمان‌ زیبایی، لایه‌ هایی از جنس مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان بر روی دندان های فرد قرار می گیرد و شکل و فرم آن مشابه دندان های طبیعی فرد است. در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌ شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌ شود. به همین دلیل عوارضی که تراشیده شدن دندان در پی دارد مانند امکان آسیب به مینای دندان در این روش وجود ندارد.

اما اگر بخواهیم از عوارض کامپوزیت دندان مواردی را نام ببریم می توان به رنگ پذیری حدودی آنها بر اثر خوردن نوشیدنی های رنگی اشاره کرد. همینطور کامپوزیت‌ های دندانی نسبت به پرکننده‌ های نقره‌ ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌ روند.

لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی طبیعی تر از لمینت های کامپوزیتی هستند. طول عمر لمینت های سرامیکی هم خیلی بیشتر از ونیرهای کامپوزیتی بوده و بین 10 تا 20 سال تخمین زده شده است. پرسلن تهیه شده در این روش بسیار محکم بوده و سخت به دندان های فرد می چسبند. لمینت های سرامیکی دچار تغییر رنگ نمی شوند و به لطف عبور نور از آنها ظاهر بسیار طبیعی دارند.

اما یکی از معایبی که لمینت سرامیکی دندان دارد این است که امکان ترمیم در دندان لمینت شده وجود ندارد. یعنی در صورتی‌ که دندان شما بعد از لمینت کردن دچار شکستگی یا پریدگی شود، باید لمینت آن دندان را تعویض کنید. مهم ‌ترین نکته در اینجا این است که هیچ راه بازگشتی از لمینت وجود ندارد.

در جلسه اول لمینت از دندان های شما قالب گرفته می شود و در جلسات بعدی لمینت های آماده شده بر روی دندان ها نصب می شوند. به دلیل زحمت بیشتر این کار به نسبت کامپوزیت و طبیعی تر بودن و سایر مزایای دیگری که از لمینت دندان نام برده شد، هزینه لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است.





:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: