هر آنچه که باید درباره انواع ارتودنسی متحرک بدانید
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از اصلی ترین خدمات دندانپزشکی، ارتودنسی دندان است که عملکرد آن براساس مرتب کردن دندان ها و درمان ناهنجاری های دندان و دهان است. به زبان ساده تر، ارتودنسی دندان دانش و مهارت صاف و مرتب کردن دندان های نامرتب با کمک مجموعه ای از تکنیک هاست.

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک می شود. ارتودنسی ثابت همانطور که از نامش پیداست به طور ثابت و دائمی بر روی دندان های فرد قرار می گیرد و به مرور زمان باعث درمان آنها می شود. اما در ارتودنسی متحرک دندان شرایط متفاوت است. در این نوع ارتودنسی، دستگاه ارتودنسی به دندان نمی چسبد و شما می توانید در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و یا هنگام شرکت در مراسمی به طور موقت و کوتاه مدت آن را از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی متحرک دندان معمولا برای درمان ناهنجاری های متوسط و خفیف دندانی مانند کج و یا جلو بودن دندان ها، فاصله بین دندنا ها و ... استفاده می شود و برای ناهنجاری های شدید دندانی به کار نمی رود.

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک مانند ارتودنسی ثابت، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • ارتودنسی اینویزیلاین
  • ریتینرها

الاینر( اینویزیلاین)

پلاک های پلاستیکی که کاملا بی رنگ و شیشه ای بوده را الاینر می گویند. به این ارتودنسی، ارتودنسی شفاف یا بی رنگ هم گفته می شود زیرا کسی هنگام استفاده آن متوجه وجود آن بر روی دندان های شما نمی شود. متخصص ارتودنسی بعد از عکسبرداری از دندان های شما و بررسی شدت و نوع ناهنجاری شما، از دندان های شما قالبی تهیه کرده و این پلاک ها را متناسب با دندان هایتان تهیه می کند. ارتودنتیست با توجه به وضعیت دندان های شما، تعدادی الاینر و پلاک اختصاصی به شما تحویل می دهد و شما باید هر 2 هفته یکبار آن را با الاینر جدید جایگزین کنید.

ریتینر

ریتینر که به آن تثبیت کننده ارتودنسی نیز گفته می شود، بعد از پایان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این که از ریتینر استفاده می کنیم این است که دندان ها تا مدتی پس از درمان ارتودنسی امکان جابجایی و برگشت به موقعیت قبلی خود را دارند ولی با ریتینر مانع از انجام این اتفاق می شویم.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت؟

در پاشخ به این سوال باید گفت که نمی توان از کلمه بهت و یا بدتر برای هر یک از روش ها استفاده کرد زیرا این روش ها به طور کامل با یکدیگر متفاوت بوده و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان های بیمار، یکی از این روش ها را به وی معرفی می کند.





:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: