مراحل ارتودنسی ثابت دندان
نوشته شده توسط : رعنا

یکی از روش های اصلاح ناهنجاری ها و زیباسازی دندان ها، ارتودنسی دندان است که تاثیرات زیادی بر دندان ها دارد. با گذراندن مراحل ارتودنسی ثابت دندان می توان گامی بزرگ در رفع مشکلات و اختلالات فک و دندان برداشت. اناجم ارتودنسی ثابت مراحلی دارد که با انجام درست و اصولی آنها می توان به نتیجه دلخواه خود رسید.

ویژگی های ارتودنسی دندان ثابت

یکی از پرکاربرد ترین روش های درمان ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که انواع مختلفی شامل ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و دیمون دارد. با این روش می توان اکثر ناهنجاری های دندانی را درمان کرد. برخی ویژگی های این ارتودنسی شامل موارد زیر می شود:

  • از ارتودنسی ثابت برای اصلاح و درمان ناهنجاری های شدید و پیچیده دندانی استفاده می شود.
  • این روش ارتودنسی هنگامی قابل استفاده است که دندان های دائمی فرد به طور کامل رشد کرده باشند.
  • در ارتودنسی ثابت، دندان ها با کمک سیم و کش ارتودنسی به سمت جایگاه صحیح خود حرکت کرده و در محل مناسبی قرار می گیرند.

مراحل ارتودنسی دندان ثابت

برای انجام ارتودنسی ثابت دندان باید مراحلی را دنبال کرد که در زیر به توضیح آنها می پردازیم:

جلسه مشاور

اولین مرحله ارتودنسی دندان ثابت جلسه مشاوره است که در آن دندانهای بیمار توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار می گیرد و پزشک با معاینه دندان های فرد، بهترین روش درمان ارتودنسی را برای او انتخاب می کند.

عکسبرداری از دندان

در طی این مرحله، از دندان ها عکس گرفته شده و درمان دندان های فرد طرح ریزی می شود. با کمک عکس OPG نحوه قرارگیری ریشه دندان ها و وضعیت آن ها مشخص می شود. با ارائه برنامه درمان، هزینه ارتودنسی برآورد و به بیمار اعلام می شود.

نصب براکت ها بر روی دندان

این مرحله از ارتودنسی صرف نصب براکت ها و سایر اجزیا ارتودنسی بر روی دندان ها می شود. براکت ها به صورت دانه ای به وسیله چسب مخصوص به دندان ها چسبانده شده و سیم ارتودنسی قوس دار از میان آن ها عبور داده می شود.

مراجعه و چکاپ دوره ای

بعد از نصب براکت ها بر روی دندان ها، لازم است تا پیشرفت درمان توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار بگیرد. به همین جهت جلساتی به طور منظم برنامه ریزی می شود تا بر طبق آن بیمار در زمان های مشخص به مطب مراجعه کند.

برداشتن دستگاه ارتودنسی و استفاده از ریتینر

بعد از تمام شدن دوره ارتودنسی و خارج شدن اجزای ارتودنسی از دهان فرد، بیمار تحت معاینه قرار گرفته و برای ثابت شدن دندان ها در جای خود و باز نگشتن آنها در جای قبلی، از نگهدارنده یا ریتینر استفاده می شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir





:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: