انواع لنت ترمز خودرو
نوشته شده توسط : رعنا

خودرو برای توقف نیاز به میزان قابل توجهی اصطحکاک دارد و این وظیفه مستقیما بر عهده سیستم ترمز و درواقع لنت ترمز است. لنت ترمز یکی از مهم ترین قطعات هیوندای است.

هنگامی که پا روی ترمز گذاشته می شود، دیسک ها توسط لنت های ترمز فشرده می شوند و باعث ایجاد یک اصطحکاک زیادی می شود که در نهایت کاهش سرعت و توقف کامل خودرو را به همراه دارد. لنت ترمز جزء قطعات مصرفی است و طول عمر آن برحسب کارکرد خودرو متفاوت است.

جنس مواد تشکیل دهنده لنت ترمز

لنت ترمز از مواد مختلفی شامل فلزی، ارگانیک ( غیر فلزی مانند شیشه و لاستیک) و یا سرامیک ساخته شده اند.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز در پنج نوع فلزی، ارگانیک، آزبست، نیمه متالیک و سرامیکی وجود دارد که در ادامه به معرفی انواع لنت ترمز می پردازیم:

لنت ترمز فلزی

لنت ‎‌های ترمز فلزی متشکل از فلزاتی مانند: مس، آهن، فولاد یا سایر آلیاژها هستند. این فلزات با روان کننده گرافیت ترکیب می ‌شوند تا ترمز را کامل کنند. لنت های فلزی چون رسانای خوب گرما هستند، گرمای بیشتری را تحمل می کنند و همزمان به سیستم ترمز کمک می کنند که سریعتر خنک شوند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت‎‌ترمز سرامیکی قدرت توقف بسیار خوبی دارند و گرما را به خوبی پخش می‌ ‎کنند. این نوع لنت ها سر و صدا بسیار کمی تولید می‌‎ کنند و ماندگاری بالایی دارند. بسیاری از خودروهای خارجی و داخلی مجهز به فرمولاسیون لنت ترمز سرامیکی از کارخانه هستند.

لنت های سرامیکی دارای الیاف ظریف مسی هستند که به افزایش اصطحکاک کمک بسیاری می کند و بسیار با دوام هستند. لنت‎ ‌های ترمز سرامیکی معمولاً بسیار گران هستند. همچنین این لنت‎ ها بسیار مقاوم بوده و خیلی دیر خراب می‌ شوند؛ به همین دلیل است که آن‎ ها اغلب نیازی به تعویض ندارند.

لنت ترمز نیمه فلزی

مواد اصطکاک روی لنت ترمز نیمه فلزی دارای مقادیر زیادی فلز است که می ‌تواند آهن، مس، فولاد یا سایر آلیاژهای ترکیبی باشد. این لنت ها در عمل، ترمزگیری بهتری نسبت به نمونه‌ های ارگانیک خود دارند. لنت‌‎ های نیمه فلزی برای خودروهایی که در ترافیک شهری رفت و آمد زیادی دارند یا بار سنگین جا به جا می ‌‎کنند مناسب می ‎‌باشد.

لنت ترمز آزبست

از لنت های ترمز آزبست مدتی استفاده شده اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که آزبست یک ماده سرطانزای بسیار قوی است و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما می ‌‎تواند باعث سرطان شود.

لنت ترمز ارگانیک

لنت های ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی ایجاد می ‎‌کنند؛ بدون اینکه گرمای زیادی وجود داشته باشد.

لنت‎‌ های ترمز ارگانیک در مقایسه با انواع دیگر لنت ترمز معایبی دارند که می توان به زودتر فرسوده شدن آنها اشاره کرد. همچنین در دمای پایین عملکرد بهتری دارند. هنگامی که لنت ترمز گرم می ‌‎شود خوب عمل نمی ‎‌کند و برای جبران عملکرد بد آن، راننده برای درگیر شدن مجبور است ترمز را با نیروی بیشتری فشار دهد.





:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: