لیفت سینوس و مراحل انجام آن
نوشته شده توسط : رعنا

در گذشته به علت نبودن حجم کافی استخوان و نامناسب بودن کیفیت آن ها ایمپلنت دندان انجام نمی شد اما در حال حاضر با پیشرفت علم دندانپزشکی و همینطور ایمپلنت دندان، حتی بر روی استخوان هایی که کیفیت خوبی ندارند مثل بخش های خلفی فک نیز ایمپلنت انجام می شود.

در بعضی اوقات بعد از کشیدن دندان های مولر در بخش خلفی فک شاهد افتادگی سینوس فکی (ماگزیلا) و تحلیل پیشرونده استخوان در بخش خلفی و به ویژه در دیستال فک (ماگزیلا) هستیم. لیفت سینوس برای کاشت ایمپلنت فک بالا در شرایطی که استخوان بالا باریک است و نمیتواند ایمپلنت را پشتیبانی نماید، لازم است.

انواع روش های لیفت سینوس

سینوس فکی بزرگترین حفره پارانازال است و حجم زیادی از استخوان فک فوقانی را احاطه کرده است. این سینوس یک حفره دارای هوا به فرم هرم با چهار زاویه و دارای چهار دیواره است و کار این حفره مرطوب نگه داشتن و گرم کردن هوایی است که تنفس می کنیم. عمل لیفت سینوس جراحی است که در آن با افزودن مواد پیوندی استخوان، قاعده استخوانی محکم و کافی برای پشتیبانی ایمپلنت دندان فراهم می شود.

روش باز

این روش رایج ترین نوع لیفت سینوس است و تمام فرآیند لیفت با بی حسی موضعی و یا بیهوشی انجام می شود. جراح پس از برش لثه و سوراخ کردن محل کاشت ایمپلنت، با ابزار جراحی مخصوصی با دقت غشای کف سینوس را بالا رانده و مواد پیوندی را به این حفره اضافه می کند.

در موقعیت نقص استخوانی بیشتر شدن تعداد عددی استخوان ها خیلی مهم و حائز اهمیت است، به اندازه ای که بتوان ایمپلنت داخل استخوانی را با طول مناسب در بخش های خلفی – طرفی فک اجرا کرد. هنگامی انجام لیفت باز اتفاق میفتد که به حدود 5 سانتیمتر استخوان نیاز باشد.

روش بسته

اگر میزان تحلیل استخوان عمودی از 2 میلیمتر کمتر باشد، این روش برای بیمار مناسب است. این روشبه این دلیل که نیاز به ایجاد برش خاصی در لثه نیست، آسیب کمتری وارد می کند. غشای کف سینوس با ابزارهای مخصوصی بالا کشیده می شود و بالشتک بادی در داخل آن ایجاد می شود تا از پارگی غشاء جلوگیری کرده و سپس حفره با مواد استخوانی پر می شود.

روش جدید بالون

یکی از روش ها به وجود آوردن یک پنجره جانبی استخوان توسط انتروستومی است که پنجره جانبی استخوان به آهستگی به سوی درون سینوس فشار وارد می کند و باعث چرخش آن می شود. در این عمل سنجش از غشا از کف سینوس جدا می شود، سپس پیوند استخوانی در زیر غشاء گذاشته می شود و قسمت باز شده را می بندند.

منبع: https://www.chalava.ir/





:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: